El trencament d’un contracte amb Google va precipitar l’ERO de Softonic
L’empresa planeja tancar una de les plantes de la seva seu, després d’ampliar-ne una a l’estiu
BarcelonaConstruir un monstre de 400 treballadors i beneficis milionaris va costar més de 15 anys. Desconstruir-lo podria ser qüestió de mesos. La web d’aplicacions catalana Softonic, que aquesta setmana ha anunciat un ERO que afectarà una part important de la seva plantilla, està accelerant els passos per posar remei a una situació que dins de l’empresa ja es considera “insostenible”, i que se saldarà amb una renovació profunda de la companyia. ¿Però com és possible que aquest estiu Softonic anunciés la contractació de 120 persones al llarg de l’any, i uns mesos després un expedient de regulació d’ocupació (ERO) per a centenars d’empleats? Segons fonts no oficials de la companyia, l’estocada final que va precipitar l’ERO va ser la fi abrupta d’un important contracte publicitari amb Google, que va posar en relleu que els problemes que travessava la web no se solucionarien amb canvis cosmètics. Softonic ha manifestat que “per motius de confidencialitat no comenta els acords comercials”.
Primers avisos
Abans d’anunciar l’ERO, la companyia ja feia setmanes que donava voltes a la possibilitat de fer retallades. De fet, fa un mes i mig els responsables de Softonic van reunir els treballadors i els van dir que “els números no eren els esperats” i van decidir congelar les contractacions. També es van acomiadar alguns perfils que no es consideraven estratègics: en concret, es va decidir eliminar el servei de massatges gratuïts als treballadors -en una empresa que sempre ha presumit d’un tracte envejable als empleats- i també es van acomiadar mitja dotzena de persones al departament de recursos humans, que ja no eren necessàries tenint en compte que s’havien aturat les contractacions, segons les mateixes fonts. Un mes després d’aquell primer avís va venir l’anunci de l’ERO, pel qual a finals de setmana es va escollir un comitè de negociació, format per tres treballadors i que està pendent de rebre la proposta de l’empresa de manera imminent.
Fi del contracte de Google
En contra del que es creia inicialment, l’ERO de Softonic no té res a veure amb un canvi d’algoritme de Google. Aquest canvi d’algoritme va existir, i és habitual en el cercador, que els fa per detectar possibles webs de spam (vegeu el reportatge a l’Emprenem a la pàgina 40). Però no va afectar negativament Softonic. Més aviat al contrari. La web de programari va millorar un 11% la puntuació que li atorga Google, segons els rànquings de Searchmetrics, un fet que hauria de revertir en un increment del trànsit cap a la pàgina i no en una davallada. Però el cercador sí que va jugar un paper important en la crisi. La companyia nord-americana va anul·lar un important contracte publicitari amb Softonic per disconformitat amb les seves pràctiques, “que juguen al caire de la navalla”, segons les fonts no oficials de l’empresa. “Hi havia malestar dins de l’empresa, perquè en molts casos les estratègies estan dissenyades per aprofitar el desconeixement de l’usuari”, afirmen. Aquestes pràctiques, en última instància, podien arribar a omplir de programes maliciosos els ordinadors, segons els seus crítics.
Problemes de fons
Però el trencament del contracte de Google va ser només la gota que va fer vessar el got. El model de negoci de la companyia s’havia vist amenaçat per l’auge dels dispositius mòbils, la crisi dels ordinadors personals i també per la creació de botigues de descàrregues per part de les principals plataformes (Apple, Android i Microsoft), que van deixar en fora de joc la companyia. Tot i així, la direcció, capitanejada per Tomás Diago, va trigar a reaccionar, com ho demostra l’anunci de noves contractacions de l’agost. Sí que van anunciar un canvi d’estratègia, que havia de convertir l’empresa en una “guia de software” i deixar de ser un portal de descàrregues, però el canvi d’estratègia encara estava poc desenvolupat, i els resultats continuaven empitjorant. Això va preocupar el fons d’inversió suís Partners, present en l’accionariat de l’empresa des del 2013, i també va precipitar el pas enrere de Diago en la direcció executiva en favor d’Emilio Moreno, fins ara cap d’operacions, que serà l’encarregat d’executar l’ERO. “Era una mica com la bombolla immobiliària. Tothom veia que fallava alguna cosa, però no s’acabaven d’esperar que tot anés malament”, diuen les mateixes fonts.
Efectes de l’ERO
Els empleats de Softonic confien que la companyia els posi sobre la taula una proposta acceptable. De fet, l’empresa s’ha distingit per la qualitat de vida dels seus treballadors, un fet que li ha valgut diversos premis. Molts -al voltant d’una vuitantena- tindran pocs problemes si acaben abandonant l’empresa. Són els informàtics, un sector en què pràcticament no hi ha atur. De fet, molts dels informàtics de Softonic ja han començat a rebre ofertes d’altres empreses del sector. Sí que tindran més problemes els periodistes i editors de continguts -una vuitantena més-, un sector en què l’atur és molt més elevat. Com a conseqüència de l’ERO, Softonic planeja tancar una de les set plantes que ocupa en un edifici al barri de Sant Andreu de Barcelona. Fa tres mesos van ampliar-ne una altra, una mostra més que el desenllaç final ha sigut inesperat.