La venda de cotxes a Catalunya es desploma un 6% i cau per segon any consecutiu

Les matriculacions a Espanya baixen per primer cop des del 2012

El mercat de l'automòbil és un bon termòmetre per mostrar l'alentiment de l'economia: la venda de cotxes a Catalunya el 2019 es va desplomar un 6,3% i és el segon any consecutiu de caiguda (el 2018 va baixar un 2,8%). Al conjunt de l'Estat el nombre de matriculacions va baixar un 4,8%, el primer descens des de l'any 2012, segons les dades publicades aquest dijous per les patronals del sector Anfac, Faconauto i Ganvam.

Segons aquestes patronals, a Espanya es van vendre l'any passat 1.258.260 cotxes i totterrenys, una xifra inferior a la del 2018 però superior als 1,23 milions venuts el 2017. En canvi, el descens a Catalunya s'allarga. El 2019 s'hi van vendre 173.469 turismes i totterrenys, una xifra inferior fins i tot a les de l'any 2016. Catalunya avança els moviments del mercat, i si el 2018 va ser l'única comunitat on va baixar la venda de cotxes, ara el mercat ja s'ha debilitat en el conjunt de l'Estat i les matriculacions només han pujat a Madrid (1,6%) i a Múrcia (9,8%). Tot i la caiguda, però, la patronal de constructors Anfac dona per bo el 2019 perquè s'han superat els 1,2 milions d'unitats i s'acosta al que seria el "mercat natural d'Espanya", segons la directora de comunicació d'aquesta patronal, Noemí Navas.

La debilitació del mercat català també li ha fet perdre pes en el conjunt d'Espanya. Catalunya té ara una quota de mercat del 13,8%, el percentatge més baix des del 2008, en què era del 13,7%, i lluny dels màxims del 2015, quan es va arribar quasi al 16%.

El 2019 també deixa clar que el dièsel, malgrat els esforços dels fabricants i venedors per no demonitzar-lo, continua en caiguda lliure. A Espanya es van matricular 473.477 cotxes de gasoil (-26%). A Catalunya, els cotxes dièsel venuts van ser 33.193 (-36,2%). En canvi, la venda de vehicles de gasolina va augmentar, un 2,2% a Espanya i un 2,1% a Catalunya.

La caiguda del dièsel dona ales al cotxe elèctric

Les vendes dels vehicles menys contaminants es disparen

Els creixements més elevats és registren en els turismes amb motors alternatius –híbrids, híbrids endollables, elèctrics purs, gas i hidrogen– amb un 39,6% més a Espanya, fins a les 151.351 unitats; i del 26,4% a Catalunya, amb 23.056 cotxes. Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto , considera que les matriculacions han patit molt l'impacte pel " soroll " generat al voltant del dièsel, cosa que ha afectat en major mesura el canal de particulars .

Per canals, precisament la caiguda més forta es produeix en les vendes a particulars, que en el conjunt d'Espanya van baixar un 11,6%, fins a 586.317 unitats. En canvi, les empreses van matricular 433.657 automòbils l'any passat, un 3,1% més; i les firmes de lloguer de cotxes, per la seva banda, van tancar l'exercici amb 238.286 unitats matriculades, un 0,2% més. Per a la directora de comunicació de Ganvam, Tania Puche, "el mercat ha tancat l'any en negatiu per la debilitat del canal de particulars".

Seat al capdavant

La debilitació del mercat de l'automòbil contrasta amb els números del principal fabricant, Seat. La companyia de Martorell ha tancat el millor any de la història i copa el podi de vendes tant a Catalunya com a l'Estat.

Seat va ser la marca que més turismes va comercialitzar el 2019 , amb 111.982 unitats a tot l'Estat , per davant de Peugeot ( 97.939 unitats ) i Volkswagen ( 94.328 ) . Renault, amb 86.419 turismes, i Toyota, amb 71.697 unitats, van ocupar els llocs quart i cinquè, respectivament.  E l Seat León va ser el model més venut a Espanya , amb 35.847 unitats , seguit pel Dacia Sandero ( 33.880 unitats ) , Nissan Qashqai ( 30.156 ) , Renault Clio ( 25.538 ) i Renault Mégane ( 25.403 ) .