Empreses

Wayne Griffiths abandona sobtadament la direcció de Seat

El fins ara president de l'automobilística marxa a petició pròpia per emprendre nous reptes

BarcelonaWayne Griffiths (Dukinfield, Regne Unit, 1966) ha decidit deixar la direcció de Seat i Cupra a petició pròpia, segons ha confirmat fonts de la companyia a l'ARA. En un comunicat, l'empresa ha indicat que Griffiths deixa Seat i Cupra "per emprendre nous reptes". Wayne Griffiths va assumir les regnes de la principal empresa industrial de Catalunya l'any 2020, en un moment molt complicat per la pandèmia de la covid-19, i després de la sortida de Luca de Meo. El directiu, que també és president de Cupra, deixa el càrrec en un moment en què el sector de l'automòbil està en el punt de mira per la guerra comercial oberta per Donald Trump.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La decisió s'ha comunicat aquest mateix dilluns i té efectes immediats, segons ha confirmat l'empresa de Martorell. El vicepresident de producció i logística de Seat, Markus Haupt, assumeix la direcció interina de l'empresa fins que es nomeni "pròximament" el successor de Griffiths al capdavant.

Cargando
No hay anuncios

El conseller delegat del grup Volkswagen i president del consell d'administració de Seat, Thomas Schäfer, ha destacat la feina feta per Griffiths per desenvolupar la marca Cupra i la reestructuració de l'empresa. "La seva comprensió de la marca és impressionat. És, en el millor dels sentits, un autèntic amant dels cotxes. Li agraïm la seva excel·lent contribució i li desitgem el millor per al futur". El 13 de març passat a Griffiths, durant la presentació dels resultats de la companyia, li van preguntar sobre la seva continuïtat al capdavant de Seat. Llavors va afirmar que la companyia era el projecte de la seva vida.

Griffiths passarà a la història de Seat, que aquest any compleix 75 anys de la seva creació, com l'home que va portar els resultats de Seat als seus màxims històrics, amb dues fites claus: la creació i impuls de la marca Cupra, que ha estat clau per tornar als beneficis; i l'electrificació de l'empresa, en un moment de transformació del sector, amb una inversió històrica per part de Seat i la seva matriu Volkswagen de 10.000 milions d'euros. "Seat va posar el país sobre rodes, i ara el volem posar sobre rodes elèctriques", és la frase que ha repetit l'executiu britànic els últims anys.

Cargando
No hay anuncios

De fet, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha destacat l'aposta de Griffiths per l'electromobilitat, en una publicació a la xarxa X. "Si avui Catalunya i Espanya estan avançant en l'àmbit de la mobilitat sostenible també és gràcies a persones com Wayne Griffiths, que ha impulsat durant els últims anys grans projectes per enfortir la nostra indústria de l'automoció. Et desitjo el millor, Wayne", ha dit Illa.

Cargando
No hay anuncios

Durant el seu mandat s'ha llançat el primer model 100% elèctric, el Cupra Born, que no es fabrica a Martorell. Però a més, l'empresa ha començat a llançar els híbrids endollables en alguns dels seus models i ha posat al mercat un altre elèctric pur, el Tavascan, que s'ha acabat convertint en un maldecap perquè es fabrica a la Xina i està gravat amb els aranzels de la UE als cotxes xinesos, en un 20%. De fet, des de fa uns mesos Griffiths explicava que si no s'aconsegueix suprimir els aranzels a aquest model, el futur de Cupra –i fins i tot el de la mateixa companyia– estarà en risc.

Cargando
No hay anuncios

Una altra fita en l'electrificació és l'adaptació que s'està fent de la planta de Martorell, on ja s'ha construït una planta d'assemblatge de bateries i s'està transformant la línia de muntatge. El resultat d'aquesta transformació, amb una inversió al voltant de 3.000 milions d'euros en total, és poder fabricar cotxes elèctrics per primer cop a una planta de Seat. De fet, està previst que l'any que ve ja es comercialitzin els primers cotxes elèctrics fabricats a Martorell: el Cupra Raval i el Volkswagen ID.2.

L'aposta per l'electrificació de Griffiths ha estat clara. "No hi ha pla B", ha reiterat diversos cops. De fet, Griffiths va ser president de la patronal espanyola de fabricants, l'Anfac, però va acabar dimitint amb crítiques al govern espanyol per la seva tèbia aposta pel cotxe elèctric. El directiu sempre ha apostat per ajudes fiscals als compradors per impulsar el cotxe elèctric i així ho va expressar en una recent cimera que es va celebrar a la Casa Seat de Barcelona amb presència del ministre d'Indústria, Jordi Hereu, i els presidents de Catalunya, Salvador Illa, i de Navarra, María Victoria Chvite, entre altres.

Cargando
No hay anuncios

Suport dels empleats

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT) –que és membre del comitè de supervisió de Volkswagen–, ha agraït la labor de Wayne Griffiths al capdavant de Seat en els últims anys i s'ha mostrat convençut que la companyia mantindrà la seva aposta per l'electrificació i garantirà les inversions compromeses. En declaracions a Efe, Carnero ha destacat que Griffiths ha estat un directiu que ho ha donat "tot" per Seat en els últims anys i li ha volgut desitjar "el millor" en el camí professional que emprengui ara.

Cargando
No hay anuncios

"L'empresa ha de seguir en el camí de l'electrificació i garantir les inversions compromeses", ha dit Carnero, que s'ha mostrat convençut que "no pot ser d'una altra manera".