Europa ensenya les dents als Estats Units
La decisió de la Unió Europea de plantejar uns aranzels als Estats Units pensats en clau política més que econòmica és un símptoma que Brussel·les està disposada a parlar el mateix llenguatge que Donald Trump i ensenyar les dents a qui vulgui fer-li mal. No en va la Unió Europea és el principal mercat consumidor del món, i tot i que els aranzels poden provocar-li problemes, també té capacitat de tornar-s'hi.
Brussel·les ha triat amb deteniment quins són els seus objectius per arribar als 26.000 milions, que és el cost que es calcula que tindran els aranzels a l'acer i l'alumini europeus. En alguns casos es tracta de castigar marques icòniques com ara la roba Levi's, les motos Harley-Davidson o el whisky bourbon. I en un altre apuntar a sectors especialment importants en estats de majoria republicana. Així es gravaran les importacions de soja, que es produeix principalment a l'estat de Louisiana, d'on és el president de la Cambra de Representants, Mike Johnson, i també les de fusta, que prové d'estats clau en la victòria de Trump com Alabama, Geòrgia o Virgínia. "Serem intel·ligents i intentarem colpejar allà on els faci mal", afirmen des de Brussel·les. Són, per tant, uns aranzels pensats per desgastar Trump i obligar-lo a fer marxa enrere.
És difícil saber com reaccionarà l'administració nord-americana a les mesures europees, però no hi ha dubte que Trump s'enfronta a un problema greu, ja que aquesta mena de guerra de guerrilles comercial que ha iniciat amb mig món se li pot girar en contra en forma d'alça de la inflació, augment de l'atur o, més a llarg termini, contracció del PIB. El nerviosisme dels mercats que s'ha vist aquests dies és una mostra que l'eufòria de Wall Street els primers dies del trumpisme comença a evaporar-se.
Trump, per cert, continua saltant-se tots els límits possibles per a un president nord-americà. La seva foto amb un Tesla a la Casa Blanca, fent publicitat d'una marca de cotxes d'un assessor seu, resulta totalment fora de lloc i només es pot entendre en clau política. Com que a Europa i altres llocs del món s'està fent boicot a les empreses d'Elon Musk, doncs ara toca donar-li suport. Però què pensaran la resta de productors de cotxes nord-americans?
I no només això, què pensaran els productors que es vegin afectats pels aranzels o per les campanyes de boicot a productes nord-americans que s'estan organitzant en molts dels països que se senten atacats per Trump? Continuaran donant-li suport o se'n desmarcaran? La dinàmica trumpista de l'economia és diabòlica, perquè ara mateix les companyies nord-americanes que gosin enfrontar-se a l'inquilí de la Casa Blanca s'arrisquen a un boicot dels seus partidaris, però si no ho fan també patiran el boicot fora de les seves fronteres.
Com ha dit la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ningú guanyarà en una guerra aranzelària que tindrà un cost en els preus i en llocs de treball. Però falta que això ho entengui Donald Trump.