Un govern governa, no es manifesta

BarcelonaLa portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha declarat que no la sorprendria que algun conseller participés en la manifestació convocada per al diumenge 19 contra l'ampliació del Prat, cosa que resultaria paradoxal perquè la posició oficial de l'executiu és que està a favor de l'ampliació sempre que no hi hagi afectació mediambiental greu. Aquest és el consens al Govern i és l'acord a què va arribar el vicepresident, Jordi Puigneró, amb Aena. És veritat que el primer document presentat per Aena divendres passat, l'anomenat DORA, preveu allargar la tercera pista per sobre de l'espai protegit de la Ricarda, i això va precipitar que el president Aragonès s'hi posicionés en contra. Però les paraules de Plaja deixen entreveure que els dubtes al voltant del projecte s'estan multiplicant al si del Govern, sobretot a la banda d'ERC, i al si del partit. De fet, la portaveu adjunta del grup parlamentari d'ERC, Meritxell Serret, avança en una entrevista a l'ARA la seva predisposició a participar en la manifestació i assegura que tot el grup comparteix l'opinió.

A la banda del govern espanyol, que és qui porta la veu cantant a Aena de la mà de l'exdiputat socialista Maurici Lucena, tampoc hi ha una posició unitària. La setmana que ve la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, visitaran l'espai de la Ricarda, una manera d'evidenciar la seva oposició al projecte. Tenim, doncs, els governs espanyol, català i fins i tot el consistori barceloní amb diferències entre els socis al voltant de l'ampliació del Prat, un projecte d'una altíssima complexitat tècnica i amb moltes derivades, perquè afecta no només la protecció d'un determinat paratge natural sinó el model mateix de desenvolupament econòmic, i significa també una forta inversió.

Cargando
No hay anuncios

Tot i així, el mínim que es pot demanar als governants és seriositat i no deixar-se arrossegar per les consignes fàcils. Si el govern català ha consensuat que està a favor de l'ampliació perquè vol assegurar-se els diners de la inversió (1.700 milions d'euros), però sense malmetre la Ricarda, la seva feina és pressionar perquè el pla director prevegi una via perquè les millores que s'hi facin respectin l'estany i el parc agrari. Perquè la manifestació del dia 19 no és per defensar la Ricarda sinó perquè no s'ampliï la capacitat de l'aeroport, ja que el lema de la plataforma Zeroport és "Pel decreixement del port i l'aeroport".

Som, per tant, davant d'un debat de fons que s'ha d'encarar amb el màxim de rigorositat tècnica i en què cal exigir les màximes garanties a Aena. El primer dubte que cal resoldre és si amb l'ampliació s'assegura que Barcelona disposarà d'un hub aeroportuari internacional, un vell anhel del món econòmic que no vol que el Prat sigui només una porta d'entrada de turistes amb companyies de baix cost. l un segon dubte és si les decisions sobre el sistema aeroportuari han de continuar centralitzades en Aena, que privilegia Barajas, o si s'hi ha de donar entrada a les institucions catalanes, una altra vella reivindicació de la Generalitat. Tot plegat, massa incògnites i un debat necessari que difícilment es pot respondre amb un eslògan.