Els aterratges nocturns a l'aeroport de Barcelona seran més curts

Aena construirà una sortida més ràpida per als avions que arriben per la pista transversal

Un avió aterrant a l'aeroport de Barcelona.
4 min

El Prat de LlobregatEn un aeroport com el de Barcelona que s'encamina cap a un nou rècord anual de passatgers, qualsevol millora suma. A l'espera de si tira endavant el projecte d'ampliació, el Prat es prepara per anar fent més eficient una operativa que acabarà sent més complicada si any rere any es continuen sumant milions de passatgers. Només aquest 2025 espera tancar per sobre dels 58 milions de viatgers, enfront dels 55 milions de l'any passat, que va ser el primer cop que es va superar el límit teòric de capacitat de la infraestructura.

En aquest context, Aena construirà una sortida ràpida per a la pista transversal, utilitzada majoritàriament pels aterratges nocturns, tal com ha pogut saber l'ARA. L'aeroport de Barcelona, dirigit per Eva Valenzuela, opera amb les dues pistes paral·leles durant el dia, amb més capacitat, però, a la nit, quan l'activitat disminueix, opta per la pista transversal per a les arribades per minimitzar el soroll sobre poblacions veïnes com Gavà i Castelldefels, sempre que el temps o el vent ho permeten. És en aquest moment quan es produeix un llarg trajecte un cop s'ha tocat terra. Els avions aterren i comencen a fer una volta lenta fins a arribar a la terminal, moltes vegades augmentant encara més l'espera dels passatgers amb un autobús que allarga el trajecte i no amb les desitjades sortides per finger.

Nova sortida a la pista transversal de l’aeroport del Prat

Sortida actual

Pista transversal

Nova sortida

T2

Pista llarga

T1

Sortida actual

Pista transversal

Nova sortida

Pista llarga

T2

T1

Sortida actual

Pista transversal

Nova sortida

Pista llarga

T2

T1

Aquesta és la situació que el gestor aeroportuari vol millorar amb la construcció d'una nova sortida de la pista creuada, que serà més ràpida i farà més còmode el trajecte per als usuaris, però també permetrà a les aerolínies gastar menys combustible. La nova sortida estarà ubicada tot just després de quan la pista transversal passa per la pista llarga. També serà molt més propera als carrers que porten a la terminal T1, on dormen els avions de Vueling, l'aerolínia que té més avions establerts a l'aeroport i la que més vola de nit cap a Barcelona. Així s'evitarà haver de dirigir l'avió gairebé fins al final de la pista transversal com passa ara, situat molt més lluny de la T1 i on, a més, els pilots han de fer girs més bruscos que obliguen a reduir encara més la velocitat i trigar més.

"L'obra té per objecte millorar la seguretat operacional i l'eficiència corporativa i ambiental. Si bé no implica increment de la capacitat de l'aeroport, sí que comporta beneficis operatius i ambientals", detallen des de la companyia presidida per Maurici Lucena. A banda d'uns rodatges dels avions més curts i de més confort per als passatgers, la nova sortida ràpida també permetrà reduir les emissions i el soroll que provoquen els avions quan aterren perquè faran menys maniobres a la pista.

Així mateix, permetrà disminuir les esperes dels avions a l'aire perquè s'alliberarà abans la pista creuada. Per normativa, cap avió pot entrar en una pista fins que no queda completament lliure i, amb aquesta nova sortida, els avions a la pista creuada marxaran abans i això permetrà que els següents puguin aterrar també abans. D'aquesta manera, es guanyarà en puntualitat i eficiència. Tot i que la nit no és el principal coll d'ampolla de l'aeroport, els plans d'Aena permetran millorar l'operativa. Sobretot en un moment del dia en què es pot arribar a congestionar en èpoques com l'estiu, quan les aerolínies programen tots els vols possibles per satisfer la demanda, cosa que acaba provocant endarreriments que s'acumulen fins més tard de les 11 de la nit, quan es comença a operar amb la pista transversal per als aterratges.

En una infraestructura on hi ha moments de saturació –especialment a les set del matí durant tot l'any i entre les deu del matí i les dues del migdia els mesos de juliol i agost–, les companyies aèries estan reforçant l'oferta en altres franges horàries per poder continuar creixent, però també en altres períodes més enllà de l'estiu, històricament la temporada estrella a l'aeroport de Barcelona. Aquesta és una de les raons que expliquen el creixement que registra el Prat malgrat haver superat el màxim tècnic dels 55 milions de passatgers.

Afectacions per les obres

El pressupost dels treballs serà d'uns 3,1 milions d'euros, bona part dels quals s'inclouran en el pròxim DORA III, el document que regularà el sector aeroportuari en el període 2027-2031 i estarà dotat amb un pressupost global de 13.000 milions d'euros. La construcció d'aquesta sortida ràpida no forma part del projecte d'ampliació del Prat i fonts d'Aena indiquen que és "una obra que també caldria fer si no hi hagués ampliació", en línia amb els treballs que farà per reformar les terminals T1 i T2. "Són actuacions necessàries per a l'ampliació, que la complementen, però no sumen més operacions per hora", remarquen les mateixes fonts.

Les obres per construir aquesta nova sortida començaran el novembre del 2026. Tindran una durada de poc més d'un any, però la principal afectació es produirà durant el primer mes dels treballs. "Implicaran una reducció limitada de la capacitat de l'aeroport durant aquesta fase de l'obra, per això hi ha un procés previ d'informació a les aerolínies i organismes responsables dels slots a fi que ajustin la programació a la capacitat real de l'aeroport. La planificació s'anticipa per minimitzar afectacions i consensuar amb les aerolínies que l'afectació sigui mínima", expliquen des del gestor aeroportuari.

Concretament, durant el mes de novembre de l'any vinent, en temporada baixa, s'haurà d'operar amb una única pista durant deu dies seguits, cosa que suposarà l'eliminació de 1.400 slots. Com que s'actuarà a la pista transversal i aquesta toca amb la llarga, l'aeroport només podrà fer enlairaments i aterratges des de la pista curta, la més propera al mar. Això comportarà que, durant aquests deu dies, no podran enlairar-se com sempre els avions de més grans dimensions, els que operen vols intercontinentals, i uns quaranta avions hauran de disminuir la càrrega que portaran per poder-ho fer.

Durant la resta de fases de les obres, l'impacte operatiu serà molt menor i no es preveu cap afectació en la capacitat de la infraestructura. Només es contempla un altre període de més afectació, sense concretar en el calendari encara, amb el tancament de la pista creuada durant setze hores al llarg de dotze dies.

stats