L'aeroport del Prat desplaçarà la façana de vidre de la T1 per guanyar espai

Les obres costaran uns 700 milions d'euros i començaran el 2028

La terminal T1 de l’aeroport del Prat es va inaugurar el 2009 i no hi arriba ni el tren ni el metro.
4 min

El Prat de LlobregatAmb més de 55 milions de passatgers anuals, el Prat posa a prova diàriament la capacitat màxima de les seves instal·lacions i la continua portant al límit amb els creixements de rècord que registra mes a mes i la previsió de superar les xifres de l'any passat. L'aeroport necessita disposar de més espai, i començarà per la terminal T1, on guanyarà metres quadrats expandint l'edifici actual per poder facturar i passar els controls de seguretat en condicions de més amplitud.

La terminal dissenyada per Ricardo Bofill s'eixamplarà cap endavant i cap als costats. Per fer-ho, la façana principal –on els taxis i els autobusos deixen els passatgers– s'avançarà 38 metres, en direcció als pàrquings. Es cobrirà així l'espai buit que queda entre la T1 i els pàrquings en el nivell superior de la terminal, el de les sortides. En el nivell inferior, el de les arribades, també creixerà l'edifici, especialment en la zona on es recullen els equipatges i on s'espera que surtin els passatgers.

Tot això implicarà també moure els vials de circulació, tant de cotxes particulars com de taxis i autobusos, que s'acostaran cap als edificis dels pàrquings. Pel camí es perdrà la torre de control que s'ha mantingut entre l'edifici de la terminal i els blocs dels pàrquings, sense ús des de fa vint anys, coincidint amb l'entrada en funcionament la T1. La torre de control, actualment només utilitzada com a suport publicitari, s'enderrocarà. Amb tots aquests treballs, la T1 sumarà 70.000 metres quadrats, gairebé un 16% més de la superfície actual, d'uns 520.000 metres quadrats.

La T1 avançarà la seva façana de vidre (esquerra) cap endavant per guanyar més espai.

La característica curvatura que Bofill va donar a l'edifici es mantindrà, com també la seva façana de vidre, amb la família del difunt arquitecte implicada en el disseny de la nova etapa. El que no se sap encara és on anirà a parar el mural de Joan Miró. Actualment està ubicat a la terminal T2, i Aena el vol desplaçar a la T1, però encara no ha definit el lloc exacte on el vol portar perquè llueixi més, en lloc de l'oblidada T2. Una mesura que s'ha trobat la negativa d'entitats com el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC).

Seran unes obres complexes, perquè la T1 no deixarà d'operar en cap moment i tampoc està previst desviar viatgers cap a la T2, sense comptar que l'aeroport espera continuar creixent en passatgers en els pròxims anys. La construcció de la nova façana es programarà en diferents fases per intentar que tingui una incidència mínima. "És una obra molt complexa a escala tècnica, però també operativa, perquè la terminal seguirà en marxa", remarca la directora del Prat, Eva Valenzuela. El projecte bàsic s'està començant a redactar, i s'espera que els treballs comencin l'any 2028, amb la previsió que s'allarguin fins al 2031 o el 2032.

La directora de l'aeroport de Barcelona, Eva Valenzuela.

Inaugurada l'any 2009, la terminal esponjarà un interior que amb els augments constants de passatgers ha quedat atapeït, a l'espera d'una nova peça, la terminal satèl·lit, que permetrà distribuir millor els viatgers un cop hagin passat els controls de seguretat. Tota aquesta operació d'expansió de la T1 suposarà una inversió de 700 milions d'euros. Estan inclosos en el pressupost previst per ampliar l'aeroport de Barcelona, d'uns 3.200 milions d'euros, amb l'allargament de la tercera pista com a peça principal, malgrat el rebuig social per les afectacions mediambientals que provocarà en un entorn ja degradat.

Nous filtres de seguretat

La superfície que guanyarà la T1 serà un gran canvi, però abans n'hi haurà un encara més agraït per al passatger. L'aeroport de Barcelona està substituint els seus filtres de seguretat per uns de més moderns que permetin no haver de treure els líquids o els aparells electrònics per poder passar-los. Seran màquines que faran una tomografia de les maletes –com un TAC– en lloc d'utilitzar raigs X per analitzar el contingut com es fa ara. Aquests aparells pesen més i requereixen més espai que els actuals, una de les altres raons per les quals la T1 ha de disposar de més metres quadrats.

Alguns dels filtres del Prat ja disposen d'aquesta nova tecnologia, com els del pont aeri i el fast track de la T1. A la T2 també s'han començat a canviar les màquines. Actualment, prop d'un 30% dels controls de seguretat de l'aeroport de Barcelona funcionen per tomografia. Ara començaran els treballs per adaptar la principal zona de controls de seguretat de la T1, la central, entre els taulells de Vueling. Com que és la que absorbeix més viatgers, es farà per fases per evitar embussos. "S'acosten obres que implicaran incomoditats, però cal que tinguem a la retina que són per un benefici. Estem invertint per millorar la qualitat del servei", defensa Valenzuela.

Amb una inversió de 39 milions d'euros, es calcula que tots els filtres estaran canviats el primer trimestre del 2027. En altres aeroports gestionats per Aena, com el de Madrid o el de Palma, també s'estan fent aquests canvis.

stats