El Prat encadena un nou rècord de viatgers després de superar la seva capacitat màxima
L'aeroport registra el juliol amb més passatgers i es prepara per a un pont de vagues
BarcelonaL'aeroport de Barcelona continua en expansió i fa temps que no para de superar fites. Després d'haver assolit per primer cop els més de 55 milions de passatgers l'any passat, la infraestructura continua creixent aquest any i apunta a un nou rècord, desafiant els seus límits teòrics de capacitat màxima.
El juliol és un dels mesos amb més activitat al Prat, només una mica per sota de l'agost, coincidint amb la temporada de vacances escolars de la majoria dels mercats emissors, com França, Itàlia, Alemanya i els Estats Units. En un estiu que tornarà a ser de rècord a Barcelona, la principal porta d'entrada a la ciutat enforteix aquesta tendència alcista. El Prat ha registrat al juliol un nou rècord de passatgers, amb més de 5,5 milions, la xifra més alta de la sèrie històrica, tant en termes absoluts com en un mes de juliol. Aquesta nova fita suposa un creixement de prop del 3% en comparació amb el mateix període del 2024, quan es van registrar 5,4 milions de passatgers. Des de l'inici de l'any l'aeroport ha mogut 32,7 milions de passatgers, un 4% més que entre el gener i el juliol del 2024, i ha marcat un altre rècord.
Tot això s'ha acompanyat amb l'oferta de les aerolínies, que han ofert 6,2 milions de seients al juliol, un 4,7% més en comparació amb l'any passat. També ha estat un mes marcat per l'augment de la connectivitat internacional, amb un total de 58 rutes. De cara a l'agost, la capacitat aèria serà la mateixa que al juliol, amb 6,2 milions de seients, una xifra que representa un augment interanual del 5,2%. En el mes en què el Prat mourà més viatgers destacarà l'augment de les freqüències amb destí a la Xina, amb la suma de més vols cap a Shanghai de les companyies aèries China Eastern i Air China.
Tot aquest creixement es produeix en un aeroport cada cop més ple. L'any passat ja es va superar la seva capacitat màxima, però Aena, el gestor aeroportuari, està trobant les maneres de continuar creixent a falta de poder tirar endavant el projecte d'ampliació, amb una inversió estimada de 3.200 milions d'euros. La solució consisteix en aprofitar els forats que queden lliures, especialment les franges horàries menys utilitzades, però també en desestacionalitzar l'oferta a l'espera que arribi una peça clau: la construcció d'una nova terminal que faci més fàcil l'operativa i eviti saturar les instal·lacions actuals, especialment els taulells de facturació i els controls de seguretat.
Per aerolínies
El trànsit aeri al Prat el lideren les companyies low cost, que ocupen sis de les deu primeres posicions. Un mes més Vueling ha estat l'aerolínia líder a Barcelona i s'ha emportat gairebé la meitat de tots els passatgers, 2,2 milions. En segona posició s'ha situat un altre clàssic, la irlandesa Ryanair, amb poc més de 887.000 passatgers, seguida de l'hongaresa Wizz Air, amb 271.100 viatgers, i la britànica EasyJet, amb 201.300, totes elles companyies de baix cost.
No és fins a la cinquena posició que apareix Iberia, amb 197.500 passatgers, tenint en compte que l'aeroport de Barajas és un dels principals hubs amb l'Amèrica Llatina. Més avall hi ha l'alemanya Lufthansa, amb prop de 122.900 passatgers; la mallorquina Air Europa, amb 89.200; l'alemanya Eurowings –antiga Germanwings i low cost de Lufthansa–, amb uns 86.600, i la noruega Norwegian, també una aerolínia de baix cost, amb 81.800 viatgers. Tanca el rànquing l'estatunidenca American Airlines, amb 73.200 passatgers.
Precisament aquesta és una de les assignatures pendents del projecte d'ampliació de l'aeroport, que defensa allargar la tercera pista per poder atreure més vols intercontinentals. Una fita complicada sense una aerolínia de bandera amb base a la capital catalana, amb Iberia concentrada a Barajas. Només una setmana després que es presentés l'acord per desencallar l'ampliació, l'aerolínia espanyola va deixar clar que els seus plans es focalitzaven a Madrid i va deixar en mans de la low cost Level el creixement de Barcelona. Amb seu a Viladecans, compartida amb Vueling, Level opera el llarg radi amb set avions que tenen com a destí els Estats Units, l'Argentina i Xile, en comparació amb les 527 rutes d'Iberia –388 amb codi compartit–, principalment cap a Amèrica Llatina, i una flota de 163 avions.
Rècords entre vagues
Una data clau a l'agost és el pont del dia 15, quan es concentra la xifra més alta d'operacions al Prat. La màxima operativa coincidirà aquest any amb dues vagues en els serveis de terra de més d'una desena d'aerolínies, que sumen el 40% de tots els vols que es programaran, segons fonts sindicals. Les protestes començaran divendres amb els treballadors del handling de Ryanair. La UGT, un dels sindicats majoritaris, no espera que s'arribi a cap acord que permeti desconvocar la vaga. Entre 400 i 500 treballadors del Prat estan cridats a protestar pel que consideren un abús de les hores extres i les sancions als empleats. Les vagues s'estendran a totes les bases de Ryanair a Espanya, amb la previsió d'una major incidència a Barajas, i estan previstes fins a finals d'any.
Amb els serveis de terra de Ryanair durant tot el pont en serveis mínims encara per definir, les cues als taulells de facturació i les cancel·lacions aniran a més a partir de dissabte, quan la plantilla del grup Menzies també anirà a la vaga. L'empresa, amb uns 500 treballadors a Barcelona, dona servei a més de deu companyies aèries, com Emirates, British, Avianca, Latam, American, EgyptAir, Turkish, Aer Lingus, Norwegian, Wizz Air i Transavia. La vaga a Menzies, convocada per la UGT, vol criticar els incompliments reiterats dels acords laborals i reclamar els 500.000 euros que la companyia deu als empleats, segons el portaveu del sindicat, José Antonio Ramírez. L’aturada serà de 24 hores a l'aeroport de Barcelona, així com als de Palma, Màlaga, Alacant, Gran Canària i Tenerife, amb més de 1.600 treballadors afectats a tot l'Estat.