L'ampliació del Prat encara una nova fita amb la licitació del pla director
És el pas previ abans de començar les obres, previstes a partir del 2029
BarcelonaA poc a poc l’ampliació del Prat va tirant endavant, després d’haver aconseguit consensuar el suport de les diferents administracions. El projecte d’Aena afronta ara una de les etapes més rellevants per fer-lo possible amb la licitació per a la redacció del pla director en els pròxims dies. Aquest és el pas previ per poder començar les obres, amb el calendari previst a partir de l’any 2029.
“L’ampliació necessita un nou pla director”, ha dit el president d’Aena, Maurici Lucena, en un esmorzar a Esade amb empresaris i exalumnes. El tràmit servirà per definir els canvis que s’hi han de fer en els pròxims anys, en què les compensacions ambientals que caldrà fer-hi tindran un pes destacat. Amb un cost de 4,5 milions d’euros, 3 milions d’euros estaran destinats a les actuacions previstes en els espais protegits de la Ricarda i el Remolar. “Amb el compromís que quedaran millor del que estan ara”, ha remarcat Lucena.
No s’ha oblidat de mencionar les compensacions mediambientals pendents de l’anterior ampliació de l’aeroport de Barcelona. És un dels principals esculls perquè Europa doni llum verda a l’allargament de la tercera pista, que obligarà a modificar la llacuna de la Ricarda. Lucena ha indicat que tant l’executiu català com l’espanyol han enviat en les últimes setmanes una carta a Brussel·les per “polir els últims aspectes”.
Tampoc ha deixat de respondre a les “tonteries” que ha assegurat que s’han dit sobre l’ampliació, amb un pressupost de 3.200 milions d'euros, i que han fet que el projecte “costés més del que era desitjable”. “He tingut la sensació que el debat s’ha futbolitzat. Hem tingut grans cunyats opinant sobre els metres de la pista i sobre com funcionen els hubs. Tot produïa una mica de vergonyeta”, ha dit Lucena, que tampoc ha estalviat crítiques a Ryanair i el seu conseller delegat, Michael O’Leary, pel pols que està mantenint per la pujada de les taxes aeroportuàries.
Per evitar el que ha dit que són discussions “absurdes”, ha demanat “un debat científic i racional” sobre l’ampliació i ha donat arguments per defensar-la, com la possibilitat de convertir l'aeroport en un hub de llarg radi. “És una condició necessària, però no suficient. La probabilitat és alta, però segur, segur no és”, ha dit.
El president d’Aena també ha reconegut que el calendari per a l’ampliació és “difícil”, però s’ha mostrat “optimista”. S’espera que les obres arrenquin cap a finals de l’any 2029, un cop el pla director hagi estat aprovat, si s'ha aconseguit convèncer la Comissió Europea. Abans, així i tot, es remodelaran les actuals terminals, amb l’avançament de la façana de la T1, on, segons ha avançat, s’hi col·locarà el mural de Miró que ara hi ha a la T2. Si res s’endarrereix, d'aquí a quatre anys es compraran els terrenys i es començaran a fer els treballs que afecten la Ricarda i el Remolar, mentre que l’allargament de la pista i la construcció d’una nova terminal no arribarà fins a l’any 2033 o el 2034.
Tot això mentre l’aeroport del Prat continua sumant passatgers i deixa enrere el seu límit teòric. Situat en els 55 milions de passatgers, l’any passat va ser el primer cop que es va superar aquesta xifra i enguany va camí de tornar-ho a fer. “Si les perspectives es compleixen estarem per sobre dels 58 milions de passatgers”, ha explicat, a força d'omplir hores vall i mesos fora de temporada. "L'operativa serà una mica complicada, l'aeroport estarà a plena capacitat mentre es desenvolupa la infraestructura. Per tant, hi haurà alguna pertorbació en la comoditat", ha assenyalat.
“Si una cosa funciona, no la toquis”
El projecte d’ampliació no ha estat l’únic gran tema que Lucena ha volgut exposar en una conferència que s’ha allargat més d’una hora. El directiu també ha abordat una de les altres polèmiques afecten la infraestructura, el seu model de governança centralitzada, després que partits polítics catalans hagin demanat canviar-lo, amb ERC pactant-ho amb el PSC per investir Salvador Illa. “Si una cosa funciona, no la toquis”, ha dit.
No obstant això, Lucena ha deixat la porta oberta a “una millor coordinació amb els territoris”, sempre que es respecti l’estructura d’aquesta empresa cotitzada, amb un 51% en mans de l’Estat com a principal accionista. "Ara com ara, tot i que hem tingut algunes sacsejades en la cotització pel soroll polític i regulatori, Aena és la setena empresa per capitalització a Espanya", ha sostingut després de l'impacte que s'ha vist a l'Ibex amb l'esmena de Junts a la Llei de Mobilitat Sostenible, sobre la qual Lucena no ha volgut dir res.
El Govern, però, sí que continua amb la idea de promoure canvis en la governança de l'aeroport de Barcelona per donar veu a la Generalitat. La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha assegurat que hi ha "mecanismes i camins" per millorar la gestió de les rutes i els horaris. "Hi ha un recorregut de millora, tot i que aquesta és una qüestió que en aquests moments no estem treballant específicament amb un model que puguem compartir. Però és a l’acord d’investidura, ERC hi té interès i el Govern també", ha valorat.