És hora que Ayuso doni la cara per la gestió de la pandèmia

Han hagut de passar cinc anys, però finalment una jutgessa ha admès a tràmit una denúncia dels familiars de les víctimes de covid que van morir durant la pandèmia a les residències madrilenyes a causa d'un protocol que establia que no se les havia de traslladar a l'hospital, i ha imputat els dos càrrecs responsables. Recordem que es tracta de 7.291 persones, una xifra que s'ha fet tristament popular i que el govern d'Isabel Díaz Ayuso ha intentat minimitzar en més d'una ocasió. La jutgessa ha citat a declarar dilluns vinent Carlos Mur i Francisco Javier Martínez Peromingo. El primer era director de Coordinació Sociosanitària de l'executiu madrileny quan va començar la crisi sanitària, i va firmar el conegut com a "protocol de la vergonya". El segon –segons les entitats de víctimes– va coordinar el protocol tècnic que complementava el primer i va substituir Mur en el càrrec a partir del maig del 2020.

Més enllà de les responsabilitats penals que es puguin derivar del cas, fa l'efecte que els familiars simplement busquen les respostes que fins ara no han obtingut. Per exemple, amb quins criteris sanitaris es va prendre la decisió de no traslladar a hospitals els malalts de les residències amb algun tipus de dependència. O per què no es va aplicar el mateix criteri amb la gent gran que vivia al seu domicili. L'objectiu dels familiars és el mateix que el de les víctimes de la DANA: volen que la justícia posi llum i dirimeixi responsabilitats; volen, en última instància, entendre què va passar.

Cargando
No hay anuncios

Perquè de la mateixa manera que Carlos Mazón encara no s'ha reunit amb les associacions de víctimes de la DANA, Ayuso tampoc s'ha trobat amb les entitats de familiars dels morts a les residències. És més, ha rebaixat la xifra de 7.291, que considera un "invent", a 4.100. I ha vingut a dir que no se les va traslladar perquè haurien mort igual. De les entitats de víctimes ha dit que estan polititzades, i quan l'oposició li ha reclamat una investigació els ha respost que "estan sempre amb les mateixes merdes".

Des de l'entorn d'Ayuso i la seva cort mediàtica ara s'intenta desacreditar la jutgessa amb l'argument que és membre de Jutgesses i Jutges per la Democràcia i va ocupar un càrrec en els governs de Zapatero. És la tàctica de sempre del PP. Quan algú, per exemple els independentistes, critica els jutges, s'està atacant l'estat de dret, però quan ho fan ells és en defensa de la democràcia.

Cargando
No hay anuncios

Esperem que deixin treballar la jutgessa perquè pugui fer una investigació exhaustiva. Els familiars tenen dret a saber per què els seus éssers estimats van haver de morir en unes condicions esgarrifoses, sense assistència i aïllats de tothom. I Ayuso ha de donar la cara d'una vegada i assumir la seva responsabilitat, perquè la gestió de la sanitat és una competència autonòmica, igual que la protecció civil. Ja està bé de donar sempre les culpes a altres administracions i de faltar al respecte a les víctimes. Perquè una cosa és professar una ideologia determinada, i una altra de ben diferent, fer gala d'una infinita misèria moral.