CAIXABANK INFORMA
Especials05/12/2019

Assistents virtuals, un món de serveis a l'abast de la mà

Aquesta aplicació de la intel·ligència artificial permet millorar la personalització dels productes i la gestió dels serveis als usuaris

Què és la intel·ligència artificial (IA)? El creador del concepte, l’informàtic i científic cognitiu John McCarthy, ho va resumir de la millor manera: "És fer que una màquina es comporti d'una manera que en un ésser humà seria considerada intel·ligent".

Cargando
No hay anuncios

O molt intel·ligent, perquè un sistema d’IA pot llegir més de 100.000 documents al dia, o emmagatzemar més de 15 milions d’imatges i reconèixer-les amb més exactitud que els humans. Aquesta capacitat quantitativa ens obre un camp de joc enorme en relació als assistents virtuals (IPA per les sigles en anglès). I és que més de tres quartes parts de les decisions que prenem són gairebé inconscients, mecàniques. Els IPA funcionen per reconeixement de veu i cada vegada més sistemes operatius n'inclouen un de propi per facilitar l'accessibilitat de l'usuari o poder realitzar tasques que es podrien dur a terme manualment de manera molt més ràpida i eficaç.

Els podem ordenar que facin qualsevol tipus de cerca en un buscador a internet, una trucada a un contacte concret, enviar missatges senzills i/o preestablerts, que ens informin del temps que ha fet, fa o farà on sigui del món, que facin una fotografia, que ens resolguin dubtes de cultura general, que ens localitzin espais en un mapa virtual... La llista és molt llarga.

Cargando
No hay anuncios

I encara hi ha una dimensió més. Perquè la IA aplicada als assistents virtuals els permet aprendre de les dades que tens al teu voltant per personalitzar la seva atenció cap a nosaltres. És a dir, poden gestionar la llum o la calefacció no només a partir d’una programació, sinó sabent per exemple quan ets a casa i quan no, quan arribaràs, o en funció dels teus hàbits. Això en primer terme és evident que ens facilita la vida, ens la fa més còmoda, i també és el punt de partida perfecte per estalviar, per exemple.

Però els IPA no només poden actuar com a assistents de la llar. Els sistemes d’intel·ligència artificial s’estan aplicant en diversos àmbits, com ara la salut, tant en tractaments com en cirurgies o en recuperacions. I en el cas del sector financer, per exemple, molts bancs tenen assistents que t’ajuden a resoldre dubtes o fins i tot a contractar productes o fer transferències bancàries.

Cargando
No hay anuncios

És el cas de NEO, l’assistent virtual de CaixaBank, a qui pots consultar sobre algun producte o servei. Creat el 2018 a partir de la tecnologia d’IBM, aquesta companyia i CaixaBank el van dotar d’informació a partir de 60.000 variacions de possibles preguntes, que ha anat enriquint a partir de les consultes rebudes des de llavors.

Cargando
No hay anuncios

És capaç de respondre a qüestions complexes, des de legislació del sector a preguntes sobre productes bancaris, sobre tecnologia... Es calcula que prop d’un 80% de les consultes que es fan queden resoltes per aquest assistent virtual.

La seva eficiència en la resolució de dubtes i la gestió de tasques, en definitiva, permet que les persones ens puguem dedicar a aspectes força més importants en les nostres vides, com les coses que ens agraden o la cura del nostre entorn immediat.