FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
Especials 13/12/2019

FGC: 40 anys d’història i innovació

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya celebra el seu aniversari posant la mirada en el futur

Olga Vallejo
4 min
Imatge d'un dels primers trens de la companyia

BarcelonaDes dels seus inicis, el 1979, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (www.fgc.cat) és fidel a un esperit d’innovació i superació que ha marcat els primers 40 anys d’història d’una empresa pública moderna, que sempre ha apostat per la qualitat en la seva organització i el seu servei.

La capacitat d’adaptació de les seves línies a la gran diversitat del territori català ha convertit FGC en la companyia ferroviària europea més variada pel que fa a sistemes de transport públic: gestiona línies de ferrocarrils suburbans (Metro del Vallès i Baix Llobregat); de mercaderies, com el ramal de Manresa a Sallent i el del Port de Barcelona; línies de cremallera (Núria i Montserrat); línies de funicular (Vallvidrera, Gelida, Sant Joan i Santa Cova), i diversos telecabines i remuntadors a les estacions d’esquí de la Molina, a la Cerdanya, Vall de Núria i Vallter 2000, al Ripollès, i Port Ainé i Espot, al Pallars Sobirà.

L'estació del Peu del Funicular

Un creixement imparable

Tot i que FGC neix oficialment el 5 de setembre de 1979, la seva història es remunta al 1863, quan s’inaugura el tren de Sarrià, que uneix la vila de Sarrià amb Barcelona. Anys més tard (1885) arriba la línia entre Manresa i Berga, i una gran xarxa de ferrocarril suburbà que s’estén pel Vallès a partir del tren de Sarrià, a principis del segle XX.

El 1919 s’unifiquen les línies de ferrocarrils secundaris de la Conca del Llobregat i formen la xarxa dels Ferrocarrils Catalans. Amb la postguerra es paralitzen les inversions i es tanquen moltes línies, fins que el 1979 FGC assumeix el traspàs de les xarxes ferroviàries que llavors tenia l’empresa estatal FEVE, i dissenyen un programa d’inversions que permet recuperar la qualitat que els havia caracteritzat. Als anys 80 s’implanta un pla de modernització que permet reconstruir les vies i les instal·lacions, implementar nous sistemes de senyalització i comunicacions, renovar el material mòbil, ampliar línies i soterrar trens.

El 1986 s’integra el Cremallera de Núria a l’estructura de la companyia, incorporant un nou tipus de servei, vinculat al turisme i als esports de muntanya. A mitjans dels 90 comença una nova etapa a la companyia, amb l’entrada en servei del Metro del Vallès (1996) i del Metro del Baix Llobregat (1998), establint un horari amb una elevada freqüència de pas a totes les línies.

El Metro del Vallès

I abans d’acabar el mil·lenni s’opta per la modernització i renovació d’instal·lacions de transport per cable, funiculars i telefèrics.

Amb la voluntat de què estacions d’esquí del país puguin competir amb les millors d’Europa es planifiquen noves instal·lacions turístiques i esportives, algunes d’elles amb oferta d’activitats per l’estiu. Altres atractius turístics vinculats a FGC són el Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, el Cremallera de Montserrat o la gestió de les estacions d’esquí d’Espot i Port Ainé (2011) i de Vallter (2013), que se sumen a les estacions de Vall de Núria i La Molina. Els darrers anys s’ha posat en marxa una nova mobilitat regional, amb l’assumpció per part de la companyia de la línia ferroviària entre Lleida i La Pobla de Segur.

El tren de la Pobla de Segur

Reptes

El president de FGC, Ricard Font, assegura que estan treballant per donar resposta als reptes del futur –el canvi climàtic, el canvi tecnològic i la globalització– i tenen el compromís de fer-ho de manera eficient i sostenible, al servei de les persones i del territori. Per això han presentat l’Agenda Estratègica 10/30, el full de ruta que estableix els seus àmbits d’actuació fins a l’any 2030.

Aquest full de ruta inclou l’inici de projectes de gran envergadura i transcendència per la mobilitat com el perllongament de la línia Llobregat-Anoia que permetrà connectar les estacions de Plaça Espanya i Gràcia; la llançadora de Barcelona a l’aeroport d’El Prat; els futurs serveis de viatgers per la xarxa d’alta velocitat gràcies a la liberalització ferroviària; la implantació d’un sistema de tren-tram al Camp de Tarragona i, si el Govern ho sol·licita, FGC assumiria la gestió de Rodalies, entre altres accions.

L'estació d Molí Nou Ciutat Cooperativa, a Sant Boi, a la línia del Llobregat

“Volem ser l’operador ferroviari del país. Per aconseguir-ho comptem amb un equip humà de 1.901 persones, un mètode avalat per la feina feta durant aquests 40 anys, una estratègia definida i el suport del Govern de la Generalitat”, diu Font.

Material de l’efemèride

FGC 40 (www.fgc40.cat) és el portal on es pot consultar informació relacionada amb l’efemèride, des d’una cronologia dels esdeveniments més importants de la història de Ferrocarrils fins a imatges i vídeos històrics, passant per detalls dels actes de commemoració.

El llibre 'FGC. Quaranta anys de creixement'

Ferrocarrils també ha editat el llibre FGC. Quaranta anys de creixement, escrit per Joan Carles Salmerón i en les pàgines del qual podrem descobrir des dels orígens de la companyia fins als nous reptes que té per davant, passant per la consolidació, el creixement i la modernització de Ferrocarrils.

Agenda 10/30, el full de ruta de FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya treballa en els eixos estratègics i els reptes dels propers anys

Coincidint amb el quarantè aniversari de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), l’empresa pública ha presentat l’Agenda Estratègica 10/30, el document que estableix els àmbits d’actuació sobre els quals s’articularà la transformació de la companyia fins a l’any 2030. El document prepara l’empresa per al futur, fixa les possibilitats de creixement i estableix un full de ruta per a cadascun dels àmbits d’actuació.

Partint de les fortaleses que han fet créixer la companyia al llarg d’aquests quaranta anys –capacitat tècnica i coneixements, gestió empresarial de referència, orientació al servei amb les persones al centre, afavorir la competitivitat dels territoris on opera i una cultura d’innovació, global i col·laborativa–, estableixen quatre grans eixos estratègics que s’incorporen de forma transversal a tots els seus àmbits d’actuació. Aquests eixos són la sostenibilitat, impulsant un model energètic cap a una energia verda; la globalització, articulant la seva acció local a partir de les dinàmiques globals; la tecnologia, per donar resposta als nous reptes, i les persones, tant les que treballen a FGC, com les que es relacionen amb l’empresa.

Els reptes als quals Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya donarà resposta els propers anys estan en sintonia amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per l’Organització de les Nacions Unides. Es tracta d’una sèrie d’accions i projectes que suposaran la transformació de FGC per adaptar-se a les necessitats que presentarà la Catalunya del 2030.

D’acord amb l’Agenda 10/30 els àmbits d’actuació des d’ara i fins el 2030 són:

  • Adaptar l’estructura i fonts de finançament per a respondre a l’entorn canviant.
  • Plantejar sis projectes d’expansió del sistema ferroviari de FGC.
  • Transformar les instal·lacions i serveis per donar resposta a les exigències derivades dels canvis socials, culturals i tecnològics.
  • Aprofitar la liberalització ferroviària per esdevenir un actor de referència del sector amb un servei més eficient i accessible.
  • La digitalització transversal de l’empresa.
  • Una acció empresarial responsable i sostenible compatible amb l’eficiència en la gestió i la qualitat del servei.
  • Dur a terme una política de gestió socialment responsable.
  • Preservar el seu patrimoni i apropar-lo al conjunt de la societat.
  • Una imatge corporativa fidel als missatges de FGC com són la innovació i la sostenibilitat sense perdre la seva arrel.
  • Potenciar la presència internacional a associacions del sector i seguir impulsant i generant innovació.

stats