La Diputació de Barcelona posa en marxa un pla virtual d’orientació a joves i famílies

La Diputació de Barcelona, ajuntaments i ens locals s’adapten als formats digitals per poder oferir els seus serveis d’orientació educativa a joves i famílies malgrat el confinament pel covid-19

Com cada any, la Diputació de Barcelona treballa conjuntament amb ajuntaments i ens locals desenvolupant activitats d’orientació adreçades als i a les joves que estan fent el salt a l’educació postobligatòria, i a les seves famílies; i també als que volen reprendre els seus itineraris educatius. L’objectiu essencial que tenen aquestes activitats és facilitar, reforçant el treball que ja es fa des dels centres educatius, una presa de decisió ben fonamentada, que tingui en compte els interessos dels i les joves i que valori les opcions i oportunitats educatives que ofereix el territori.

Enguany, a conseqüència del confinament pel covid-19 i davant la impossibilitat d’emprar els canals presencials que són més habituals, s’ha optat per engegar un pla adaptat a formats digitals dels diferents projectes i activitats d’orientació previstos durant els mesos d’abril i maig.

Molts ajuntaments i ens municipals han pogut reconvertir les seves fires o jornades locals d’orientació en espais virtuals, a través dels quals poder oferir els seus serveis i recursos en línia, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Xerrades d’orientació via videoconferència

Amb el pla de virtualització de la Diputació de Barcelona s’estan oferint xerrades d’orientació via videoconferència adreçades als joves i a les famílies, així com als professionals de l’educació i als orientadors.

Les xerrades adreçades a alumnes de 4t d’ESO es van posar en marxa el 17 d’abril amb la participació d’un centenar de joves de Manresa. Les xerrades d’orientació a les famílies, que volen acompanyar els seus fills i filles en el salt a l’educació postobligatòria, van començar el 29 d’abril, amb gairebé un centenar de participants de la comarca d’Osona. Aquestes xerrades continuaran durant tot el mes de maig per reforçar les fires i jornades d’orientació que s’organitzen a la província de Barcelona en aquest període.

Punts d’Orientació Personalitzada en línia

La Diputació de Barcelona també contribueix amb els Punts d’Orientació Personalitzada, que es faran en línia fins a l’estiu, en col·laboració amb els ens locals que han optat per atendre consultes i oferir assessorament personalitzat fent servir mitjans digitals. Aquests punts d’orientació en línia es van posar en marxa el 20 d’abril en el marc de la Fira Càpsula, que organitza el Consell Comarcal d’Osona, i tindran continuïtat en el marc de la Fira Guia’t, que organitza el Consell Comarcal del Vallès Oriental a Granollers.

L'exposició 'Transitar, orientar-se en un món canviant', en format virtual

A causa del confinament, la itinerància de l’exposició Transitar, orientar-se en un món canviant resta temporalment aturada i pendent de reprogramar nous emplaçaments. L’exposició, però, continua viva perquè el 27 d’abril se’n va estrenar una versió en línia que permet fer-hi una visita virtual. A la web https://www.diba.cat/es/web/transitar/visita-virtual, es pot accedir als seus continguts i als diferents temes que aborda, que són d’interès per a qualsevol persona que estigui en una situació de transició educativa, professional o vital.L’exposició s’articula al voltant d’onze temes que fan reflexionar sobre el procés de l’orientació al llarg de la vida. A part de notes breus i il·lustracions sobre cada tema, també es poden veure i escoltar els testimonis de les persones que van col·laborar en el procés participatiu de l’exposició. La novetat del #quedatacasa de Transitar és l’oferta d’activitats d’orientació lúdiques i creatives per fer, justament, a casa. Amb tots aquests recursos en format virtual, la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb ajuntaments i ens locals, anima docents, tutors, orientadors i educadors a utilitzar aquesta proposta per acompanyar l’alumnat en els moments complexos de tria a final de cicle (ESO, cicles formatius, batxillerat), per orientar els i les joves en transició (PFIs, GES, cursos de preparació d’accés a cicles, recursos de noves oportunitats) o per treballar amb les persones que volen continuar formant-se al llarg de la seva vida.