CAIXABANK INFORMA
Especials 31/05/2019

‘Cap nen sense bigoti’ per combatre la pobresa alimentària

Fundació Bancària La Caixa, CaixaBank i el Banc dels Aliments organitzen la gran recollida de llet

Olga Vallejo
3 min
La llet és un aliment bàsic sobretot per a nens menors de 5 anys.

Per cinquè any consecutiu, la Fundació Bancària La Caixa, CaixaBank i el Banc dels Aliments impulsen la campanya ‘Cap nen sense bigoti’, per abastir amb un aliment tan bàsic com la llet les famílies que estan en risc d’exclusió social. Aquesta acció solidària és una de les aportacions anuals més importants de làctics al Banc dels Aliments, que l’any passat va assolir el rècord històric d’1,5 milions de litres de llet recollits a tot l’Estat, dels quals 473.000 litres es recullen a Catalunya. Aquestes quantitats permeten que durant tres mesos 30.000 famílies, unes 120.000 persones, puguin beure llet.

A Catalunya es van distribuir 4,6 milions de litres de productes làctics, incloent-hi llet, iogurts i natilles -excepte formatges-, una xifra insuficient si tenim en compte el mínim recomanat pels experts d’un litre per persona i per setmana. L’objectiu d’aquesta campanya és aconseguir el doble de donacions i garantir 3 litres de llet al mes per persona.

La campanya de recollida de llet es fa a través del voluntariat. LA CAIXA

Recollida i donacions

A Catalunya la recollida física de la llet es fa a gairebé 30 oficines de CaixaBank i 54 EspaisCaixa per a persones grans, cadascun aparellat amb una entitat social geogràficament pròxima per assegurar que la llet es pot fer arribar a destí ràpidament i en bon estat. També hi ha punts de recollida en supermercats i durant la celebració d’activitats esportives i a l’aire lliure, on els voluntaris de l’Obra Social La Caixa ajuden a la recollida activa de llet en coordinació amb els bancs d’aliments provincials corresponents, amb la qual cosa s’aconsegueix sumar el màxim nombre de persones possible a la causa solidària de ‘Cap nen sense bigoti’.

Com que la llet és un producte perible, també es poden fer donacions econòmiques que es transformaran íntegrament en la compra progressiva de productes làctics. Del 27 de maig al 14 de juny es poden fer aportacions a través de les oficines de CaixaBank, i a partir de llavors als canals electrònics CaixaBankNow, CaixaMòbil, al portal granrecollidadellet.cat o enviant un SMS amb la paraula LLET al 38014.

Compromís i implicació

Segons la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió Social, un de cada tres menors (28,3 %) es troba en risc de pobresa a Espanya, el que suposa que té dificultats per accedir regularment al consum d’aliments bàsics, com la llet, per tenir una dieta equilibrada. En aquesta línia, la FAO (Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació) apunta que, de mitjana, un got diari de 200 mil·lilitres de llet de vaca proporciona a un menor de 5 anys un 21% de les seves necessitats de proteïnes i un 8 % de les de calories i nutrients.

En aquesta nova edició, el Banc dels Aliments espera assolir la provisió de llet necessària per abastir totes les persones que hi acudeixen cada dia. La presidenta del Banc dels Aliments, Roser Brutau, ha destacat que “al llarg d’aquestes cinc edicions de la campanya, el compromís, tant de la ciutadania com de la Fundació Bancària La Caixa i CaixaBank, només ha fet que créixer, i aquesta implicació és fonamental per seguir atenent 195.000 persones a Catalunya i per donar cobertura a les necessitats de llet de més de 35.000 infants”. Per a Isidre Fainé, president de la Fundació Bancària La Caixa, “assegurar una nutrició completa per a tots els infants és la base per trencar el cercle de la pobresa des de la primera infància. Només amb una dieta equilibrada els menors podran prestar tota la seva atenció a l’escola i desenvolupar-se plenament, tant en l’àmbit físic com en el social i l’emocional, la qual cosa és fonamental per aconseguir la igualtat d’oportunitats”.

EL CONTE QUE ALIMENTA SOMNIS

'Milki i Berta i el Núvol Blanc' és el conte que ha escrit Elvira Sastre i que ha il·lustrat Òscar Llorens, i que té l’objectiu d’explicar com la falta de llet afecta el creixement de les criatures i com, amb la solidaritat de tots, podem superar aquesta carència. Qui faci donacions a la campanya en línia (que es poden fer a través de la pàgina web granrecollidadellet.cat) es pot descarregar la història que explica que la nena d’una família que passa dificultats econòmiques té un núvol negre que la sobrevola, però gràcies a l’ajuda dels seus amics i del seu gos torna a beure llet. A les persones que fan donacions a les oficines de CaixaBank se’ls regala el conte 'Tots contra el buit', amb el qual la il·lustradora Lyona va tractar el tema de la deficiència de llet l’any passat per conscienciar el públic infantil.

stats