Nou curs, nous màsters

Eines per assegurar una educació inclusiva i diversa

L’aprenentatge requereix una especialització personalitzada per esborrar les barreres dels joves amb necessitats educatives especials

BarcelonaLa inclusió i l’atenció a la diversitat és un sector de l’educació que requereix una especialització cada vegada més personalitzada per esborrar les barreres dels joves amb necessitats educatives especials. L’objectiu és que tothom tingui dret a les mateixes oportunitats d’aprenentatge, independentment de quin sigui el seu context social i cultural o les seves habilitats i capacitats. Les universitats catalanes tenen màsters que posen l’accent en millorar l’atenció educativa de tots els infants i joves, un sector amb una demanda creixent.

Les sortides professionals van en augment, ja que segons les dades de l'informe L'educació inclusiva a Catalunya, en els últims vuit anys ha augmentat un 124% el nombre de docents de suport intensiu d'escolarització inclusiva i un 94% el nombre d'hores contractades de monitors de suport (vetlladors) als centres públics.

Cargando
No hay anuncios

La Universitat de Girona (UdG) compta amb un Màster en Atenció a la Diversitat en una Educació Inclusiva, una proposta que ofereix una formació avançada orientada a l’especialització professional en el camp de la inclusió educativa. La formació se centra preferentment en l’àmbit del centre educatiu d’educació infantil, d’educació primària i d’educació secundària, sense oblidar els contextos social i comunitari que, a través d’altres organitzacions i serveis, contribueixen i donen suport al desenvolupament d’entorns inclusius.

L’objectiu general del màster és contribuir al desenvolupament de competències professionals en l’àmbit de l’educació inclusiva, formant professionals que puguin actuar com a agents de canvi i promotors d’accions innovadores a les comunitats educatives on treballen, destinades a fomentar l’educació inclusiva i a millorar la resposta educativa a les necessitats de nens i joves en aquest àmbit.

Cargando
No hay anuncios

El programa de màster, que consta de 60 ECTS, representa una opció d’especialització professional per a docents de les etapes d’educació infantil, primària, educació secundària, professionals dels àmbits de l’educació social, treball social, pedagogia, psicopedagogia i psicologia de l’educació, perquè puguin donar resposta a una varietat de necessitats educatives degudes a raons personals i a raons culturals i socials, com a experts i expertes en atenció a la diversitat des de la perspectiva de l’educació inclusiva.

Les persones titulades poden desenvolupar la seva activitat professional com a especialistes en atenció a la diversitat en escoles d’educació infantil, educació primària i educació especial, instituts d’educació secundària i equips multidisciplinaris itinerants. També poden treballar com a professionals especialistes en centres i serveis fora de l’àmbit escolar destinats a l’atenció d’infants i joves en situació de vulnerabilitat per raons culturals i socials o amb diversitat funcional intel·lectual.

Cargando
No hay anuncios

La Universitat Autònoma, per la seva banda, té el Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social, una formació que arriba a la 14a edició. És semipresencial i consta de 60 ECTS. S'articula en set mòduls teoricopràctics i d’un mòdul de pràctiques supervisades en centres educatius i el treball de fi de màster TFM.

Les persones titulades en aquest màster estaran formades per donar resposta a les necessitats educatives de suport en un context d'educació per a tothom, treballar entre iguals en els processos d'inclusió educativa i social i dinamitzar el treball en xarxa per atendre les necessitats educatives de suport. Com a sortides professionals, el màster permet obtenir el perfil professional d'Atenció a la Diversitat pel professorat d’Educació Infantil, Primària i Secundària, accedir a la borsa de treball en l'especialitat de Pedagogia Terapèutica pel professorat d'Educació Primària durant el seu període d'interinatge i accedir a institucions de l'àmbit social i educatiu interessades en el desenvolupament dels processos d'inclusió i on es treballi amb persones amb necessitats específiques de suport.

Cargando
No hay anuncios

Una altra de les ofertes la trobem a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), que proposa el Màster en Educació Inclusiva, Democràcia i Aprenentatge Cooperatiu. L'objectiu de la formació, que té 60 ECTS, és capacitar professionals per dissenyar, implementar i avaluar propostes d'intervenció orientades a facilitar la diversitat en els processos d'aprenentatge en els entorns socials i educatius per a una major inclusió de les persones. Proporciona a les persones titulades formació sobre els principis i models teòrics i d'investigació participativa en què es fonamenta l'educació inclusiva, democràtica i basada en l'aprenentatge cooperatiu, tant en entorns socials com educatius.

Aquest màster posa l’accent en com promoure la creació d'entorns democràtics i participatius inclusius en entorns escolars o socials. Les persones titulades es formaran per interactuar en contextos globals i internacionals amb l'objectiu d'identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i d'investigació.

Cargando
No hay anuncios
Pràctiques professionals més inclusives

L'empresa tecnològica NTT DATA i la UOC tenen un acord de col·laboració per afavorir l'accés a pràctiques universitàries professionals de qualitat a estudiants amb necessitats especials. L'objectiu principal d'aquesta col·laboració és identificar i comprendre les barreres i necessitats específiques amb què es troben els i les estudiants amb discapacitat a l'hora d'accedir a un centre de pràctiques durant el seu procés d'aprenentatge, i vetllar perquè aquestes estades esdevinguin un veritable punt de partida cap a una carrera professional en igualtat de condicions.

"La nostra universitat té el compromís ferm d'impulsar la igualtat d'oportunitats també en el pas cap al món laboral. Aquest acord ens permetrà detectar dificultats reals i actuar-hi des de la pràctica i en col·laboració amb una empresa compromesa com NTT DATA", explica Esther Pinyol, directora dels Serveis de Pràctiques i Mobilitat de la UOC. “Creiem en el valor de la diversitat i volem garantir que totes les persones, independentment de les seves condicions, tinguin les mateixes oportunitats d'aprendre i créixer professionalment”, diu Javier Rodríguez Molowny, soci responsable del Pla d'inclusió de persones amb discapacitat a NTT DATA.

El projecte es posarà en marxa el setembre de 2025 i s'obre a tot l'alumnat amb necessitats especials que hi vulgui participar. "És clau que les persones amb discapacitat o altres necessitats específiques puguin fer estades en organitzacions compromeses amb la igualtat d'oportunitats, i que la col·laboració entre universitat i empresa garanteixi un acompanyament adequat durant tot el procés", analitza Helga Iglesias, directora del Servei d'Inclusió i Benestar de la UOC.