Anuari dels valors: populisme i postveritat

L’Observatori dels Valors, a cura del qual s'elabora l'Anuari dels Valors, és una iniciativa de la Fundació Carulla amb la col·laboració acadèmica d’Esade

L’Observatori dels Valors és una iniciativa de la Fundació Carulla amb la col·laboració acadèmica d’Esade. Els objectius principals de l’Observatori són: analitzar el que preocupa a la societat catalana, poder destriar els valors que emergeixen darrere d’aquests debats i considerar l’impacte que poden acabar tenint. Des del 2013 l’Observatori edita un anuari dels valors que analitza les notícies aparegudes als mitjans escrits, en relació amb la seva incidència en els valors. L’Anuari dels Valors 2016, titulat La via populista. Les incerteses de la postveritat, posa el focus en l’auge dels populismes a Occident. Fa una anàlisi en profunditat del populisme i n’estudia les causes, els mecanismes, les interpretacions i les possibles sortides.

La victòria de Donald Trump representa el paradigma del populisme. L’Anuari identifica populismes de dretes i d’esquerres. Totes dues propostes tenen en comú la confrontació dels pobles amb les elits, els lideratges carismàtics, la simplificació dels problemes i les solucions i l’ús de les emocions.

El populisme a Occident té unes causes socioeconòmiques i culturals: les conseqüències de la crisi afecten grups socials que tenen por de perdre les seves expectatives de futur; l’augment de la diversitat social i cultural que suposa la globalització trenca els lligams comunitaris i danya la solidaritat, i hi ha un revifament dels valors individualistes. Els corrents populistes capten el malestar i la inseguretat de molts ciutadans, i els ofereixen una salvació d’acord amb promeses de solucions simples i contundents. Un dels mecanismes que utilitza el populisme és la postveritat, que deixa de banda fets i dades objectius per convèncer propiciant actituds i conductes emocionals.

Més continguts de