Educació

Canvis a la borsa de docents: s'haurà d'estar "disponible" els dos primers cursos i als tres anys caldrà inscriure's al màster

Educació també congelarà un any l'opció que les direccions dels centres triïn el perfil dels docents

4 min
Una mestra preparant el curs en una aula buida de l’Escola Pia de Sant Antoni.

BarcelonaEl curs que ve hi haurà canvis a les normes que marquen com es distribueixen els docents a Catalunya. Segons ha pogut saber l'ARA, aquesta setmana el departament d'Educació ha comunicat als sindicats que farà modificacions a la borsa de docents per tal d'agilitzar les adjudicacions i posar fil a l'agulla als problemes que viu Catalunya per cobrir substitucions arreu del país.

Habitualment, quan no es cobreixen baixes a escoles i instituts apareix la pregunta de "Com pot ser que no arribin professors, si les borses de docents estan plenes?" Un dels motius darrere aquesta situació és que hi ha persones que entren a la borsa, sense intenció de començar a treballar immediatament, i comuniquen que estan "no disponibles". Optant per aquesta via aconsegueixen "congelar" el número de la borsa de tal manera que no se'ls tingui en compte a l'hora de cobrir vacants, però continuar a les llistes sense perdre punts, com sí que els perdrien si estiguessin rebutjant nomenaments constantment.

A partir d'ara això canviarà: els aspirants que s'inscriguin a la borsa no podran declarar-se "no disponibles" durant el primer i el segon curs. Fonts d'Educació asseguren que l'objectiu d'aquest canvi "és alleugerir la càrrega de treball que suposava contactar amb aspirants i que no poguessin acceptar un nomenament". D'altra banda, també recorden que el curs que ve es posarà en marxa el grup estable de substituts que tindran feina garantida tot l'any per cobrir les substitucions que sorgeixin durant el curs. Des d'USTEC, la portaveu Iolanda Segura considera que aquesta mesura és "massa radical" i adverteix que això provocarà que hi hagi més docents rebutjant nomenaments i, per tant, els centres trigaran més a tenir substitut perquè hauran d'esperar que es faci un nou nomenament per aquella baixa.

Màster habilitant

Una altra de les novetats de la borsa docent va dirigida, precisament, a fer que les substitucions que queden sense cobrir en una primera tanda d'adjudicacions siguin cobertes d'una manera més àgil. Fins ara, les places de difícil cobertura s'han gestionat trucant un a un als docents que havien comunicat que estaven disposats a moure's de la seva zona, per veure si la volien cobrir o no. A partir del setembre, aquesta gestió es farà telemàticament amb un segon algoritme que detectarà els docents que, voluntàriament, s'havien ofert a cobrir places d'altres zones.

Des de fa cinc anys, els professors interins de secundària ja no necessiten tenir el màster habilitant per poder començar a fer classe en un institut. Davant la falta de professors, la Generalitat va flexibilitzar aquest requisit i, a hores d'ara, per accedir a la borsa de docents de secundària n'hi ha prou amb donar el compromís de treure's el màster de professorat. Ara bé, Educació ha decidit deixar de donar màniga ampla pel que fa a aquest compromís als docents que fa tres anys que estan a la borsa i que no han fet cap pas per cursar el màster. "Com que s'ha constatat que hi ha persones apuntades que encara no l'han cursat, el departament ha decidit comunicar-los que haurien de fer la preinscripció al màster si volen continuar constant a la borsa", expliquen fonts d'Educació. Des d’USTEC critiquen que s’ha arribat a aquesta situació per la falta de places per fer el màster a universitats públiques, mentre que el Govern insisteix que s’ha pactat que la UOC ampliés les places del màster de professorat i n’hi ha que han quedat desertes.

Es congelen les places perfilades

Una altra de les novetats del curs que ve serà que les direccions d'escoles i instituts no podran crear noves places de professor perfilades. És a dir, les places que cada centre pot adaptar per garantir que el perfil de docent que li arriba pugui cobrir les necessitats del seu projecte educatiu. Aquesta opció que, segons la norma, ha de permetre que totes les direccions puguin escollir les característiques de la meitat de la seva plantilla, el curs que ve quedarà en un calaix. Des d'Educació expliquen que el curs vinent "no es crearan nous llocs de treball amb perfil professional", però que les 9.000 places docents perfilades que hi ha actualment ho continuaran sent. Segons la conselleria, el canvi, que només hauria de ser per un any, es deu al fet que el departament necessita "limitar temporalment el nombre de vacants", per gestionar els més de 20.000 nous funcionaris que han entrat al sistema amb els diferents processos d'estabilització que hi ha hagut els darrers anys.

Aquest canvi no ha agradat als defensors d'aquesta pràctica, ni tampoc als detractors. Des del grup de docents Clam Educatiu alerten que deixar de crear places perfilades suposa "un gran retrocés en l'autonomia de centre per seleccionar els equips" i insisteixen que la decisió va en contra de les recomanacions que havia fet el grup d'experts PISA. També adverteixen que, si hi ha un augment molt gran de places definitives, cada cop es reduirà més la possibilitat que els centres puguin escollir el tipus de docents que necessiten i que en molts casos ja no es podrà arribar a perfilar el 50% de la plantilla tal com marca la normativa.

En canvi, des d'USTEC, que fa anys que consideren que amb aquest procés es creen "places a dit", insisteixen que "les places perfilades són una excusa per poder triar el personal". Segura critica que la mesura de suspendre les places perfilades només es plantegi per a l'any que ve i afirma que és un procés que s'hauria d'eliminar. "Les places s'haurien de cobrir només en funció de l'antiguitat i els mèrits", reivindica.

stats