Educació

La falta de professors s’enquista als instituts: més de la meitat de substitucions no s’estan cobrint

Cada dia queden entre 350 i 600 places sense docent al sistema educatiu català, segons el sindicat USTEC

4 min
Una classe de secundària en una escola de Sant Vicents dels Horts

BarcelonaLa falta de docents a Catalunya no para de créixer i les dades ho demostren. Si la setmana passada la consellera d'Educació, Anna Simó, reconeixia i quantificava el problema al Parlament assegurant que hi havia un total de 418 substitucions "pendents" a Catalunya –és a dir places sense cobrir–, ara el sindicat USTEC ha calculat quin ha estat l'impacte d'aquesta tendència durant tot el primer trimestre del curs.

Segons un informe del sindicat majoritari elaborat a partir de les dades recollides de l'aplicatiu de la borsa de docents, durant els primers tres mesos del curs hi ha hagut més d'un 60% de substitucions que han quedat sense cobrir als instituts catalans. Una manca de cobertura docent que, en canvi, en el cas de les escoles en cap moment ha superat el 7%.

Per aconseguir i ordenar aquestes dades, des del sindicat han creat una aplicació informàtica que permet fer un seguiment de les places no cobertes cada dia que es fan nomenaments telemàtics a la borsa. Per no fer moviments i contractacions cada dia, Educació acostuma a acumular durant uns dies les places a cobrir i més o menys cada setmana publica la relació de noves vacants per adjudicar. Segons les dades d'aquesta aplicació, entre el setembre i el desembre del 2023 es van actualitzar una quarantena de vegades el nombre de places per cobrir i només va haver-hi un dia en què es van cobrir més de la meitat de substitucions docents a secundària, amb un 52%. En canvi, la majoria de dies el percentatge de cadires de professors que quedaven buides per falta de substitut s'enfila per sobre del 60%. Ara bé, aquesta xifra (que és la primera vegada que es recull) representa la proporció de substitucions sense cobrir, no el nombre de places.

De fet, respecte a aquesta segona variable, segons l'estimació de la USTEC, cada dia hi ha entre 350 i 600 places de professors i mestres que queden sense cobrir a les escoles i instituts de Catalunya. Per entendre la dimensió de la situació actual, la mateixa USTEC alertava l'any 2018 que durant la segona setmana de gener havien quedat una vuitantena de places docents sense cobrir, mentre que en la mateixa setmana d'enguany el nombre de substitucions sense cobertura s'ha enfilat fins a les 270.

En el cas dels centres de secundària, en tot el primer trimestre del curs 2023-2024, només hi ha hagut dos dies en què el nombre de places sense cobrir als instituts ha estat inferior a les 200: el 16 d'octubre hi havia 181 nomenaments sense cobrir i l’11 de desembre, 189. La resta de dies sempre hi ha hagut més de 200 aules d'institut sense substitut i, a més, hi ha cinc dies en què la xifra ha superat les 300. El dia amb més desgavell de places va ser just a l'inici de curs: el 13 de setembre hi va haver fins a 385 places sense cobrir.

Educació rebaixa el percentatge

Fonts d'Educació rebaixen el percentatge de nomenaments que queden sense cobrir a tot el sistema educatiu (entre escoles i instituts) al 30% i diuen que ara hi ha "molta més estabilitat" després dels processos d'estabilització, com ara les oposicions i els concursos de mèrits. De fet, el departament subratlla que ha quadruplicat el nombre de places per a les pròximes oposicions docents.

FP, matemàtiques i català, els forats negres

L'anàlisi d'USTEC també permet saber quines són les especialitats amb més dificultats a l'hora de trobar substituts. Com ja fa temps que denuncia el sector, les dades mostren com els àmbits amb més problemes són les matemàtiques i les llengües, així com determinades especialitats de formació professional (FP).

En el cas de secundària, durant el primer trimestre hi ha hagut moments en què un 90% de les substitucions dels docents de matemàtiques es van quedar sense cobrir, tot i que el nombre màxim de places que han quedat buides en un mateix moment ha estat de 36. Pel que fa a l'especialitat de català, aquest primer trimestre al voltant d'un 60% de les substitucions no s'han cobert, i hi ha hagut el pic màxim a l'inici de curs quan van quedar 44 cadires de docents de català buides. Segons USTEC, també experimenten importants problemes pel que fa a les substitucions les especialitats de cultura clàssica, llengua castellana, biologia i geologia i, sobretot, informàtica. De fet, d'aquesta última especialitat, aquest curs hi ha hagut una desena de moments en què no s'ha cobert cap substitució, amb fins a 48 places buides.

Aquest 100% de places sense cobrir també s'ha viscut en més d'una desena d'especialitats de FP. Entre elles hi ha l'especialitat d'assessoria i processos d’imatge corporal, en la qual han quedat totes les substitucions sense cobrir tots i cadascun dels dies, tret d’un en què van cobrir-se només el 20% de les substitucions. A la pràctica, només es va cobrir una plaça. Situacions semblants, tot i que menys dràstiques dintre de la FP, les experimenten les especialitats de manteniment de vehicles, organització i projectes de fabricació mecànica, sistemes electrotècnics i automàtics o tècniques i procediments d'imatge i so, entre d'altres.

Des de la conselleria defensen que s'està "treballant i aplicant mesures a curt, mitjà i llarg termini per fer front a la situació" perquè asseguren que "és evident" que l’objectiu del departament és reduir “el màxim possible” l’impacte de menys hores lectives efectives per a l’alumnat i en l’organització dels centres. Entre les mesures que asseguren que ja estan aplicant hi ha habilitacions temporals de diferents titulacions per impartir especialitats on manquen professionals; un complement de major dedicació lectiva voluntària per a les especialitats d’informàtica i català; mesures de reorganització interna dels centres, o el disseny d’una nova "borsa 2.0" per millorar l’accés i l’autogestió de les vacants docents.

stats