Un dret social fonamental per a tothom

Els últims anys Catalunya ha adaptat la seva oferta turística per respondre a un públic cada cop més divers, cosa que també beneficia les persones amb diversitat funcional

Esther Escolán
3 min
El Museu Marítim de Barcelona és perfectament accessible

Catalunya està entre les destinacions amb un nivell més alt d’accessibilitat. Hi contribueix el fet que des del 2007 el nostre país ha passat d’11 destinacions accessibles a 25, a les quals cal sumar la ruta del Camí de Sant Jaume per a Tothom. Les persones amb diversitat funcional -amb mobilitat reduïda o cadira de rodes, discapacitat sensorial (auditiva, visual...) o intel·lectual-, però també aquelles famílies amb gent gran, dones embarassades o nens petits amb cotxets, fa temps que són una prioritat per a l’Agència Catalana de Turisme (ACT). Tant és així que el nou Pla de màrqueting 2018-2022 de l’entitat insta a replantejar la promoció turística de l’accessibilitat d’una manera inclusiva i integrada en tota la promoció de Catalunya com a destinació.

Supressió de barreres

A la web www.turismeperatothom.catalunya.com qualsevol persona amb discapacitat o mobilitat reduïda o sense trobarà informació sobre les diferents activitats que pot fer. Cal tenir present, tal com assenyalen des de l’Agència, que “les facilitats i millores en l’experiència turística que s’ofereixen de vegades no s’han de concebre com a exclusives per a les persones amb diversitat funcional, sinó que poden servir per a tothom”. I ho expliquen amb dos casos: “Les audioguies, per exemple, serveixen per a tothom i, si estan en diferents idiomes, per al turista internacional; la supressió de barreres arquitectòniques serveixen per a les famílies amb infants en cotxets o que es desplacen amb maletes, etc.”

L’entitat està molt conscienciada en l’objectiu de suprimir les barreres arquitectòniques i, en aquest sentit, és membre d’associacions i xarxes tant estatals com internacionals. “És per això -matisen- que des de l’Agència es promou l’adaptació dels establiments i serveis a totes les persones, i especialment a les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda, perquè puguin gaudir d’una experiència de qualitat, a través de formacions, tallers, assistència a jornades, conferències, etc”. L’ACT reconeix, tanmateix, que “també caldria treballar de manera més intensiva en la supressió de barreres cognitives i comunicatives”.

Qualitat i inclusió

Avui dia l’accessibilitat és imprescindible per al 10% de la població, necessària per al 40% i còmoda per al 100%. En aquest sentit, des de l’ACT afirmen que “el servei de transport ha fet un salt qualitatiu adaptant-se a la nova realitat social i facilitant els serveis per a tothom”. Cal afegir, apunten, que “el nombre de persones de més de 65 anys, que tenen un pes en la piràmide poblacional, va en augment”, i tot plegat ha afavorit, per exemple, “l’eliminació de barreres arquitectòniques, en alguns indrets del país quasi de manera total, en les estacions de metro o del servei de bus”. En el cas de Renfe i Aena es disposa igualment de serveis i assistència al passatger.

Per a l’ACT el concepte de turisme accessible, subratllen, “se sosté en el principi que el turisme és un dret social fonamental per a tothom, ja que per a les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda -com per a tothom- les activitats compreses sota les categories de lleure i turisme són claus per a la qualitat de vida”. És per això que el programa de Turisme per a Tothom de l’entitat respon “al principi fonamental que l’accessibilitat turística ha de ser concebuda com un factor intrínsec a la qualitat dels productes turístics”.

La consecució de la qualitat turística és fonamental per aconseguir la satisfacció final del client turístic i garantir la competitivitat del sector turístic català. I més tenint en compte que, segons l’ONU, l’any 2050 el 16,7% de la població mundial -més de 1.600 milions de persones- formarà part d’un mercat potencial de turisme accessible i pot esdevenir un tipus de client real a mesura que millori l’accessibilitat en els destins, tant en infraestructures i serveis com en compromís.

Una realitat creixent

Europa i els EUA Més de 100 milions de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Cadascuna viatja amb una mitjana de dos acompanyants, i això vol dir un mercat potencial de 268,8 milions de persones; els europeus fan 5,6 viatges l’any, i els americans un cada dos anys.
Mercats de proximitat amb més potencial Alemanya, França i el Regne Unit

Mercats emergents Suïssa, Rússia i els EUA. Viatgers amb gran capacitat adquisitiva. La UE és una de les seves destinacions preferents.

Estada mitjana del segment 10,2 dies

Font: Agència Catalana de Turisme

stats