OLIMPISME

Remoure cel i terra per salvar els Jocs Olímpics

Tòquio garanteix que la cita olímpica es farà malgrat l’amenaça del coronavirus

Remoure cel i terra per salvar els Jocs / EFE

Al món hi ha pocs esdeveniments tan cobejats com uns Jocs Olímpics. Una cita que suposa un impacte milionari per a la ciutat organitzadora, a tots els nivells. Des de les infraestructures que es construeixen fins al ressò mediàtic que suposa per a la ciutat i el país organitzadors, passant pels milers de visitants actius o passius –atletes, jutges i espectadors– que hi faran cap. Per això no és estrany que, davant l’amenaça del coronavirus, Tòquio estigui removent cel i terra per salvar la cita olímpica que ha de començar el 24 de juliol.

Aquesta setmana el comitè organitzador assegurava que els Jocs es podran disputar “quan estava previst” i feia una crida a la calma a la població japonesa, assegurant que el país nipó mantindrà l’alerta sanitària –que ja està activa des que va detectar-se el coronavirus– fins, com a mínim, després dels certàmens olímpic i paralímpic. Tòquio 2020 decidia crear un grup de treball que “es reunirà amb regularitat” i que estarà “permanentment en contacte” amb l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i que “analitzarà i prendrà les mesures oportunes per garantir uns Jocs segurs per als atletes i per al públic”, explicava Toshiro Muto, el màxim responsable de la candidatura olímpica.

No són només els atletes xinesos els que poden suposar una amenaça. Són els esportistes que hi puguin haver conviscut durant els entrenaments previs, els turistes que aniran a Tòquio o fins i tot els materials fabricats al gegant asiàtic. Però, alhora, la candidatura i el govern nipó s’esforcen per evitar que s’estengui el pànic. “Cal tenir el cap fred i objectivitat per no crear una sensació innecessària d’inquietud tenint en compte que, per ara, el nombre d’infeccions és limitat”.

Potser els Jocs s’acabaran disputant sense més problemes, però algunes proves classificatòries que s’havien de disputar a la Xina s’han hagut de traslladar a altres països. En canvi, altres esports que s’havien de disputar en territori xinès han tingut molta menys sort. Començant per la Superlliga de futbol, que s’ha cancel·lat fins a nou avís. Els campionats del món indoor d’atletisme, previstos per al mes vinent, s’han ajornat un any, fins al 2021. I l’eliminatòria de tenis de la Fed Cup, prevista per a aquesta setmana, s’ha cancel·lat, per posar alguns exemples. Gairebé tot l’esport xinès ha quedat paralitzat, tant pels desplaçaments dels esportistes com per la massificació d’aficionats a les graderies.

La F1 es resisteix fins al final

I, penjant d’un fil, una altra de les proves amb més tradició del panorama esportiu: el Gran Premi de la Xina de Fórmula 1. A l’espera de confirmació, el més probable és que la cursa també s’acabi cancel·lant. El que passa és que –més o menys com als Jocs– els interessos comercials són màxims i els promotors, abans de claudicar, estan explorant totes les opcions possibles. La prova està prevista per a l’abril i busquen guanyar temps com sigui per no haver-la d’anul·lar. O, en el pitjor dels mals, posposar-la uns mesos, fins a finals d’any.

“Crec que si no es pot fer a l’abril, es posposarà. Deixarem oberta la porta perquè se celebri més endavant, aquest mateix any”, deia el director esportiu de la F1, Ross Brawn. Els promotors de la cursa xinesa havien posat sobre la taula l’opció de canviar-se de dates amb una altra prova, però la F1 va tallar-la d’arrel perquè seria perjudicar aquest altre Gran Premi, que no tindria temps de vendre entrades ni de tancar els acords comercials. “Buscaríem quan podria encaixar la prova cap al final de temporada”, afegia. I no serà fàcil perquè el calendari està d’allò més atapeït, no es veu amb bons ulls encadenar quatre curses seguides els mesos de setembre o octubre, i la proposta d’allargar el campionat fins al desembre no agrada gens ni mica les escuderies.

En els pròxims dies començarà la logística per traslladar el material cap a la Xina. Primer els vaixells que transporten, entre d’altres, el carburant. “Que no seria un desastres si haguessin de fer marxa enrere”, apuntava Brown. El problema vindrà quan els responsables del campionat començaran a viatjar a la Xina, a principis de març. “Serà la fase crítica i quan haurem de prendre una decisió”. Si no fos per la milionada que mou el circ, ja s’hauria suspès del tot.