La croada contra els que aprofiten el Barça per fer negoci
El club ha modificat els controls en la venda d'entrades i en els accessos per minimitzar la revenda
BarcelonaAnys enrere, quan els socis del Barça rebien a casa l'abonament de plàstic per al Camp Nou, trobaven al mateix sobre una carta on se'ls recordava que no estava permesa la cessió onerosa. "Deixar el carnet" o "deixar el seient" ha estat molt habitual. Com també era habitual que hi hagués gent que no complia les normes i en demanava alguna cosa a canvi. Podia ser en espècies –un sopar, un obsequi...– o directament cobrant diners. El club sap que és així i també sap que històricament ha estat difícil posar-hi fre. Però els últims mesos ha llançat una croada contra els que fan un mal ús de l'abonament. Sobretot, els que ho fan de manera reiterada i han convertit la seva localitat a l'estadi en una eina per fer negoci.
La proximitat del partit contra l'Eintracht ha servit per posar-hi el focus mediàtic. Escarmentat pel que va passar el 2022, el club que presideix Joan Laporta no vol que es repeteixin aquelles imatges, en què molta gent es va revendre un abonament que va anar a parar massivament en mans dels seguidors de les àligues. I molt menys volen que passi en un any electoral, amb l'estadi que està a menys del 50% de capacitat per les obres i amb la classificació per a la següent ronda de la Champions en l'aire. A través d'un comunicat, el Barça ja va advertir que hi haurà més traves que mai, que augmentaran els controls i que si s'enxampava algú seria denunciat a la comissió de Disciplina, on s'arrisca a perdre la condició de soci abonat. És el que els pot passar als 361 socis als quals s'han detectat indicis de revenda, amb qui el club ja s'ha posat en contacte i a qui se'ls obrirà un expedient disciplinari.
El Seient Lliure, una revenda legal impulsada el 2001
La temporada 2001-2002 el Barça va posar en funcionament el Seient Lliure, una manera enginyosa de fer una revenda legal. Si l'abonat no podia anar al Camp Nou, ho notificava i el club podia vendre l'entrada a algú altre. El sistema es va anar perfeccionant fins a arribar a ser una eina imprescindible per a l'entitat, ja que li permetia multiplicar les entrades disponibles i, per tant, augmentar el negoci. Però, com passa sempre, feta la llei feta la trampa. Hi havia socis que van descobrir que, si posaven tots els partits a la venda, acabaven recuperant molts més diners dels que costava l'abonament. Així que el Barça va establir dues normes: que es podria recuperar un màxim del 95% del preu de l'abonament i que l'import no es cobraria a l'instant, sinó que es descomptava de l'abonament de la temporada següent.
Les limitacions no van agradar. Per postres, actualment el Seient Lliure està suspès fins que no hi hagi l'aforament complet al Camp Nou, per la qual cosa ningú es pot descomptar res. Així que la revenda ha seguit el seu curs. En alguns casos, de manera professional, en què una persona recopilava els abonaments i els distribuïa als clients en un punt de trobada pròxim al Camp Nou, normalment el hall d'un hotel. Fins i tot el 2018 el club i la policia van arribar a detectar entrades falses creades a partir dels codis de barres d'alguns abonaments. A propòsit d'un Barça-Madrid es va organitzar un macrodispositiu que va confiscar fins a 3.000 tiquets.
Més enllà del perjudici econòmic que suposa per al Barça, d'aquesta compravenda també se'n derivaven possibles problemes de seguretat, ja que era impossible controlar qui entrava a l'estadi. Per això es va establir un sistema d'entrades nominals que, en els desplaçaments, s'havien de recollir prop de la seu del partit ensenyant el DNI. L'invent va frenar la revenda en aquest tipus de partits, però no la va impedir del tot. I era una proposta difícil de dur a terme en estadis com el Camp Nou, on l'afició arriba a última hora i és literalment impossible revisar 100.000 tiquets –siguin entrades o abonaments– en un espai de vint minuts o mitja hora.
Els e-ticket, el futur de les entrades
La pandèmia va coincidir amb un canvi en el procés de vendes i amb el temps va acabar desapareixent l'entrada clàssica per tiquets en format PDF. Un cop més, els revenedors en tenien prou reenviant aquests documents al client de torn, així que el Barça va passar a enviar-los 24 hores abans. Ni així s'hi va posar fre. La lluita contra el frau també era efectiva en el procés de venda, en el qual es limitaven el nombre d'entrades per persona o s'impedia que algú pogués comprar tiquets si ho feia des de fora del territori espanyol o amb una targeta de crèdit estrangera. L'últim giny, l'entrada electrònica, en què tan sols es pot obtenir el bitllet a través d'una aplicació –o bé la de socis o bé una que el públic en general s'ha de descarregar–. El QR que serveix per entrar es genera a última hora i aquesta APP no permet fer captures de pantalla.
Durant l'estada del Barça a Montjuïc, el PDF ha conviscut amb l'entrada electrònica. Amb el retorn al Camp Nou, el Barça ha decidit eliminar-lo. No va ser així en el partit de l'estrena contra l'Athletic Club, però sí en el Barça-Alabès, on només es podien fer servir els e-tickets. Va ser una prova de foc que no va sortir bé, ja que el sistema es va saturar i va ser necessari recórrer novament als PDF. La versió blaugrana és que el problema ja està resolt i que no tornarà a passar mai més, ni quan l'estadi arribi a les 105.000 localitats. Així que el futur implica entrar amb el mòbil sense excepcions, encara que siguin persones grans o amb dificultats per accedir a les noves tecnologies.
Malgrat aquestes traves, queden algunes escletxes. ¿Per exemple? Que els abonats tenen dret a cedir el seient, sempre que ho notifiquin prèviament al club. A partir d'aquí, si cobren o no, és molt difícil de detectar. De moment, i de cara a la visita de l'Eintracht, s'han pogut caçar 353 socis i 8 abonats que intentaven fer negoci en el moment de compra o de transferència del tiquet. I abans del partit està previst que augmentin els controls en els accessos, en un dia en què la Guàrdia Urbana i els Mossos tindran una presència més activa per persuadir possibles revenedors als afores de l'estadi. "L'objectiu és limitar la revenda al màxim. Però hem de ser realistes, eliminar-la al 100% és impossible", admeten als despatxos nobles del Camp Nou.