BarcelonaAquesta tardor i hivern, en passar per davant dels aparadors, tindrem esperit de garsa: jaquetes, pantalons, sabates, bosses, maquillatge... tot brillant! No hi ha peça de roba que no existeixi aquesta temporada en versió bling bling . Però res és casual i la moda, que a alguns els pots semblar superficial, sempre està molt vinculada al moment social que es viu. Ara estem fins al capdamunt de la crisi i per fer una finta a la depressió generalitzada no hi ha res millor que una pàtina de luxe. Or a dojo!
"Davant la crisi es busca un nou luxe, enriure's de tot, treure la brillantor a les coses. Aquesta moda implica una ruptura amb tot l'anterior, és una manera de dir "prou de tristeses", explica el dissenyador José Castro. Les seves col·leccions sempre han estat marcades per una aplicació magistral dels volums per enaltir el cos femení i pel negre gairebé rigorós. Aquesta temporada, en canvi, proposa lluentons daurats, platejats i vermells arreu.
La il·lusió de ser rics
Si fem veure que tot va bé, al final tot anirà bé. Aquesta sembla la màxima que molts segueixen per fugir dels mals moments, i no és nova: "En els temps de crisi de la postguerra les empreses cosmètiques venien més pintallavis carmí", recorda Daniel Louzao, expert en història de la moda i sociologia de la indumentària, així que si aquelles senyores no tenien diners per renovar vestuari, almenys destacaven amb un punt de color, alegria i llum a la cara. Ara potser no podem fer el viatge que ens agradaria, però ostentem com nous rics amb un look que ens agermana a les boles de discoteca.
Xènia Alonso, fundadora del blog de moda i estil Barcelonette , coincideix amb Louzao recordant les bones vendes de pintallavis vermells en temps de crisi, i afegeix que està demostrat que "durant els moments més baixos sempre es tendeix a fer servir colors alegres, accessoris més divertits per desviar la negativitat". "La moda és joc, enganya perquè és lúdica", afegeix Louzao, que considera que aquesta passió per la brillantor ve de la necessitat de "crear una altra il·lusió" de vida.
"Abús excessiu"
Madonna, Miley Cyrus, Ke$ha, Johnny Depp, Lana del Rey i Rihanna s'han posat fundes dentals daurades. Les imatges són dantesques... no se sap si vénen de les Tres Mil Viviendas o d'una casa de penyores, però el que realment no se sap és com es poden veure afavorits. Aquesta tendència és la més radical dins la moda actual de banyar-ho tot d'or i plata, però no l'única. La tecnologia també s'apunta al carro amb l'iPhone 5 daurat i platejat, cotxes amb pintures metal·litzades i càmeres fotogràfiques deluxe .
"Com a resposta a la crisi s'opta per la desmesura, l'abús excessiu d'or aplicat, brillantors i cristalls", diu Castro, que avisa que la moda bling bling "ha vingut per quedar-se": "Com a mínim dues campanyes", assegura. ¿Al final tots anirem embolcallats amb una brillantor digna de salmons à la papillote ? La bloguera creu que no: "Jo apostaria per detalls en els accessoris. M'agrada molt l'estil sobri, senzill i elegant, un total look daurat o platejat és massa. Com tot a la vida, si se sap portar, per estrafolària que sembli una moda pot acabar sent més divertida o elegant del que es considera d'arrencada", puntualitza Alonso.
Amb llum pròpia
"Tradicionalment, or, plata i brillantors han estat sinònim de poder i aristocràcia a l'Imperi Romà, d'ostentació a l'Edat Mitjana i de glamur a mitjans del segle XX", enumera l'historiador de la moda. Ara bé, creu que l'actual febre de l'or està emparentada amb els anys 30 i la moda disco dels 70.
Castro també creu que aquestes ganes de "ballar, lluir-se, viure amb energia i brillar amb llum pròpia" tan característiques del món Studio 54 que van triomfar a la dècada dels 70 és on s'arrela la tendència d'aquesta temporada, "però per sobre de tot hi ha els anys 80" per l'excés i els looks recarregats. "Els modernets d'ara, els que marquen tendència, es vesteixen així: són retros vuitanters", especifica el dissenyador.
En definitiva, tot torna perquè "la dinàmica de la moda és circular, i torna adaptada als nous materials", diu Louzao. "Totes les dècades van tornant però des d'una concepció superficial. Avui una persona pot ser hippie i demà punk, però en tot cas no és ni una cosa ni l'altra perquè l'essència que va formar aquesta imatge és pròpia del moment en què va sorgir", resumeix. ¿I quin serà el pròxim furor de masses en el món de la moda? Precisament l'estil punk i rock "és el que vindrà més fort", per continuar amb "l'actitud rupturista" que predomina a la societat, diu Castro. Només queda pregar perquè les dues modes, la bling bling i la punk rockera, no coincideixin a les botigues i acabi tornant el glam-rock.