Estils 06/04/2022

Les ganes de festa impregnen el 080

La fantasia de Custo Barcelona i l’elegància d’Avellaneda contrasten amb altres propostes urbanes en una passarel·la que abandera la diversitat

Maria Almenar
5 min
Algunes de les propostes de la marca Avellaneda

BarcelonaDe la moda festiva a la roba més casual. Tot té cabuda al 080 Barcelona Fashion, que defensa el talent i la diversitat del teixit català. Aquest dimecres ha tingut lloc la primera jornada d’emissions de les desfilades virtuals, que es van gravar prèviament al Macba, i que ja es poden visualitzar a la web de la passarel·la catalana. En total s’han presentat vuit propostes contraposades, en què els dissenyadors han fet una exhibició de la seva essència a través de la roba de la nova temporada.

Custo Barcelona ha donat per tancat a Barcelona el calendari de desfilades de la col·lecció d’estiu que ja comercialitza a les seves botigues. La proposta I trust me, presentada abans a Nova York i a Madrid, apel·la a la dona segura de si mateixa. “La roba reafirma la individualitat de qui la porta”, deia Custo Dalmau, que en el moment del rodatge del fashion film era a Los Angeles presentant la temporada d’hivern. Aquest discurs d’autoconfiança es construeix des de l’atreviment jugant amb el color vibrant, les transparències, les brillantors i la mescla de teixits, que són els trets estilístics que defineixen Custo, la marca més internacional del 080. “L’experimentació és clau”, recordava el dissenyador com a repte creatiu. Els vestits vertebren la nova col·lecció: en versió mini i maxi, amb asimetries, plecs insinuants i obertures sorprenents. També hi ha espai per als pantalons amples i els shorts, que es combinen amb dessuadores i samarretes llampants i peces de bany que s’integren amb l’estil habitual de Custo Barcelona.

Un dels 'looks' de Custo.

Elegància sense esforç

Qui dona sentit a l’elegància estival és Avellaneda. I això que el dissenyador barceloní no les tenia totes el dia del rodatge perquè es va veure afectat per la vaga de transportistes: “Encara estic esperant les jaquetes dels esmòquings”, bromejava Juan Avellaneda al backstage. La nova col·lecció ofereix una visió més casual de la sastreria: “Ho faig tot més portable dins la meva estètica sofisticada”. Avellaneda remet als deserts tropicals per crear una línia de jaquetes saharianes, camises amb patrons menys rígids i pantalons curts de tall evasé en tonalitats terra. També hi ha reminiscències de la Costa Brava que s’expressen a través de peces lleugeres de teixits naturals i estampats com les ratlles marineres i la versió mediterrània de l’ikat. La fantasia l’abanderen diversos vestits de volums fabulosos: “Els volants no hi poden faltar”, deia el dissenyador.

Alguns dels vestits més festius d'Avellaneda.

Per la seva banda, Menchen Tomas torna al 080 per experimentar amb el format digital amb la col·lecció Old money, que s’inspira en les arrels de l’elegància. “Parlem de l’herència i de la moda que passa de generació en generació sense perdre el seu encant”, deia Olga Menchen. La proposta uneix peces sofisticades amb complements més esportius per vestir les convidades d’un club de camp o d’un esdeveniment a l'aire lliure. Vestits evocadors, faldilles vaporoses, pantalons palazzo i detalls femenins com plomes, brodats, flors i volants no falten en una proposta de colors àcids.

Una proposta de Menchen Tomas.

La roba de festa pot ser transgressora

Reveligion, la firma liderada per María Rodríguez, ha debutat al 080 oferint un gir rebel al concepte de celebració amb dissenys voluminosos de tul, aplaudits en altres mostres de Londres i Madrid. “Em venia de gust provar l’experiència 080 per impulsar la marca a nous mercats”, explicava la jove dissenyadora sevillana abans del rodatge de la col·lecció. A Parallel lines, la firma explora la dualitat que conviu en una mateixa dona: “A vegades ens sentim fortes i guerreres, i altres vegades més princeses i somiadores”, afegia Rodríguez mentre alletava el seu nadó de tres mesos abans del rodatge. Reveligion desafia els límits de la roba de festa a través de la desconstrucció dels vestits de tul, que presenten talls sorprenents, frunzits, llaços i plecs.

Una proposta de Reveligion Look.

La moda també és una arma poderosa

La marca convidada de l’edició d’enguany, KM by Lange, ha transformat la presentació de la seva nova col·lecció en una performance de denúncia per condemnar l’agressió russa a Ucraïna. La mateixa dissenyadora, Kati Lanhe, va viure en pròpia pell l’esclat de la guerra mentre recollia les peces de la proposta a la seva ciutat natal, Vínnitsia. Al Macba dues models ucraïneses jugaven un paper fonamental: la primera obria la desfilada amb un canelobre elaborat per la ceramista Corrie Bain, i la segona amb la seva filla petita el tancaven, després del recital d’un poema ucraïnès acompanyat per la melodia de la violinista Maria Baños. “Cada peça porta el nom d’una regió d’Ucraïna, en una desfilada que abraça conceptes com la terra, la llibertat, la vida i la dona”, afirmava Lanhe, commocionada. La dissenyadora, que ha recaptat fons humanitaris a través de la venda d’una samarreta solidària, també subhastarà algunes peces de la nova col·lecció: “No ens podem quedar de braços plegats, i la moda m’ofereix la possibilitat d’ajudar el meu país”, concloïa.

Un 'look' de KM by Lange.

Qui també va fer una performance, però d’un tarannà més festiu, va ser The Label Edition. La firma digital de Véronique Von Siebenthal i Laura Johansson va convidar l’artista canadenca Adeline Kerry, de només 8 anys, per fer una exhibició de hip-hop durant la presentació de la nova temporada. Infantis anima vol recuperar la despreocupació i la innocència de la infància: “Connectem amb el nostre jo del passat a través de la roba lleugera i acolorida que evoca aquest esperit nostàlgic”, explicava Von Siebenthal. Una col·lecció farcida de colls voluptuosos, volants i punys generosos en bruses i vestits amples amb els característics estampats de quadres de la marca i altres de florals.

Un 'look' de Label Edition.

Escorpion també apel·lava als joves en un fashion film ple de referències al món de l’skate que connectava amb l’estètica dels patinadors que diàriament s’exhibeixen davant de l’edifici del Macba. “Som avantguarda i tradició, i no podem obviar els gustos de les noves generacions”, reconeixia Carles Gràcia, director creatiu de la marca catalana. En la proposta, que s’allunya de la línia més comercial, hi conviuen les siluetes oversize i els tops curts que mostren el melic amb les peces de punt que són l’essència d’Escorpion: “Qui perd els orígens, perd la identitat”, recordava Gràcia. Per acabar, The Real Garcia va ser l'única firma de la primera jornada del 080 que va apostar per la moda masculina. La marca digital interpreta els clàssics i en fa peces còmodes i funcionals per al dia a dia en tonalitats camuflatge. “Som més d’arquitectura que d’espectacle”, aclaria Jose Maria Garcia-Planas, cofundador de la marca. N'hi ha per a tots els gustos.

Una proposta d'Escorpion.
stats