Mor als 83 anys Arthur Ryan, fundador de Primark

L'irlandès va obrir el seu primer establiment fa 50 anys a Dublín

El fundador de la cadena de roba i complements Primark, Arthur Ryan, ha mort als 83 anys després d'una curta malaltia, segons han confirmat fonts d'aquesta marca de moda a molt baix cost. "En nom de tothom a Primark, estem molt tristos per la mort del nostre fundador i president, Arthur Ryan. Volem expressar les nostres més sinceres condolences a la família de l'Arthur en aquest moment tan trist", ha expressat en un comunicat l'actual conseller delegat de l'empresa, Paul Marchant.

Ryan va néixer a Dublín el 1935, però es va mudar a Londres per emprendre en solitari la seva carrera empresarial en el sector tèxtil. Al cap d'uns anys d'haver provat sort a Londres va tornar a la capital irlandesa per fundar, el 1969, la seva primera botiga, Penneys, que va ubicar a Mary Street, on encara és amb el mateix nom.

Aquell va ser el germen del que avui es coneix mundialment com a Primark. El canvi de nomenclatura es va produir el 1974 quan Ryan va començar a obrir noves botigues de la seva firma a Londres. Va ser llavors quan l'empresari va batejar les seves botigues amb el nom de Primark. El canvi de nom es deu al fet que volgués evitar qualsevol tipus de problema amb JC Penney, una cadena nord-americana.

Ryan no havia abandonat mai l'empresa tot i tenir 83 anys. Només se'n va apartar lleugerament el 2009, quan va deixar la direcció per ocupar-ne la presidència, on ha estat fins a l'últim moment. L'empresari, amb un perfil públic pràcticament inexistent degut al fet que no concedia entrevistes, ha basat el seu èxit en una política de preus molt baixos que li ha permès triomfar fins i tot en èpoques de recessió però que també li ha comportat algunes crítiques. Majoritàriament pels processos de producció que hi ha al darrere d'aquests preus tan baixos.

Per exemple, Primark va haver d'haver front a una forta controvèrsia quan es va saber que la marca estava entre les 28 contractistes de la fàbrica de Bangladesh que es va ensorrar el 2013 i va deixar més de 1.100 víctimes mortals. Enguany ha tornat a ser el centre de les crítiques quan diversos clients britànics i xinesos van trobar etiquetes escrites a mà en les peces que deien: "Obligats a treballar hores interminables". L'afer va tenir un gran ressò a les xarxes socials. L'empresa va anunciar que després d'una investigació interna havia conclòs que tot l'afer era un "muntatge".

George Weston, director executiu d'Associated British Foods –empresa matriu de Primark–, ha explicat que quan el seu avi i el seu oncle "van reclutar Ryan per dirigir Penneys el 1969, amb una sola botiga a Dublín, sabien que estaven contractant un comerciant excepcional". Actualment, la firma compta amb 372 botigues repartides en una dotzena de països, 47 a Espanya, i més de 75.000 empleats.

La setmana passada, AB Foods va anunciar que les vendes de Primark van registrar un creixement del 4% en els nou primers mesos de l'exercici fiscal. Primark te una gran acceptació a Espanya i en altres països on la crisi ha impactat fortament, ja que la seva política de preus fa que la pèrdua de nivell adquisitiu la faci més atractiva que en països del nord d'Europa, on el preu no es tan determinant per a la majoria de clients.

Més continguts de