El petit món de...
Girona 18/01/2023

Unió Esportiva Siurana: "A la gent li agrada la figura de l'antiheroi"

Equip de Futbol

Jordi Carreras
4 min
La Unió Esportiva Siurana al seu camp.

Siurana (Alt Empordà)“4 derrotes seguides. 3 punts dels últims 18. 18 gols encaixats en 4 partits. Sí, amics. Hem tornat. Abracem la derrota com a bons catalanets. 1x1 d’aquesta última derrota d’avui: Esplais 5 - 1 Siurana”. Així comença l'1x1 (valoració de l’actuació de cada jugador i de l’entrenador) de l’últim partit de la Unió Esportiva Siurana, que va perdre dissabte passat a Castelló d’Empúries contra l’Esplais. El perfil de Twitter d’aquest club de futbol de 4a Catalana, que a l’abril farà dos anys que van crear, ha estat un fenomen des del primer moment. La primera piulada va obtenir en pocs dies més de 1.500 m’agrada i més de 500 retuits, i en dues setmanes ja tenien més d’11.000 seguidors. El to humorístic i irònic que utilitzen per valorar-se ha generat simpatia i actualment el perfil de l’equip de futbol d’un poble que no arriba als 200 habitants té més de 20.000 seguidors. Per comparar-ho, un club centenari de la mateixa comarca amb la solera de la Unió Esportiva Figueres en té pocs més d’11.000. Com va anar que comencessin a fer aquests 1x1?

Tres dels 'community managers' de la Unió Esportiva Siurana.

MOLT DE TWITTER I POCA AFICIÓ

“Teníem un compte d’Instagram i ens enviàvem mems entre nosaltres fins que un dia vam dir: «¿I si creem un perfil a Twitter de l’equip?»”, explica Jordi Palagós, un dels quatre community managers de l’equip. Dit i fet. El to que utilitzen de perdedor amb bon humor va enganxar des del primer moment. “A la gent li agrada la figura de l’antiheroi que no es pren seriosament i que és capaç de riure's d’ell mateix. De fet, hem comprovat que quan encadenem uns quants resultats positius, les piulades tenen menys likes”, explica Sergi Turró, un altre dels community managers (en Sergi, a l’esquerra de la foto del costat, juntament amb el seu germà Dídac –amb gorra– i Jordi Palagós; hi falta César García, un exjugador que està molt implicat en el perfil a Twitter). “Als primers partits després d’obrir el compte venia força gent de fora a veure’ns jugar a casa, però quan van veure que a l’hora del partit l’equip al camp no és un fart de riure sinó que intenta competir tant com pot i com sap, van anar deixant de venir”, diu l’Àlex Hippie Guapo, que afegeix: “Ens cridaven: «Molt de Twitter i poca afició!»” Aquesta és una altra característica: molts jugadors tenen un motiu divertit, com ara l’Àlex Hippie Guapo, en Jordi Hippie Gros o en Messi. Sí, Messi. “Això no és broma, és l’únic que viu a Siurana i de casa seva sempre se n’ha dit Can Mesi, amb una s. Per tant, és lògic que li diguem Messi. A més, és esquerrà, calladot i té bon toc. Si l’haguessis d’entrevistar, patiries”, explica Sergi Turró.

LES BROMES, DESPRÉS DEL PARTIT

Que la plantilla és un grup d’amics i que són una pinya es veu tant des de Twitter com al camp. Però, com apuntava l’Àlex Hippie Guapo, quan surten a jugar ho fan per competir com es va veure dissabte a Castelló, encara que després el resultat vagi com vagi. Jugaven contra l’Esplais, segon classificat de la categoria. “La broma la deixem per a després del partit, però en el camp ens hi fem tant com podem. Ara, després ens ho passem bé, això sí”, diu Sergi Turró. De fet, la temporada passada van acabar en 6a posició –de 18 equips– i un jugador seu, Guillem Teixidor, va ser el màxim golejador amb 46 gols. Amb tot, tenen molt clar que, encara que alguna temporada acabessin en una de les dues primeres places –cosa que els permetria pujar de categoria–, hi renunciarien. “Faríem una rua en tractor fins a Garrigàs, una bona festa i ja està. Tots tenim altres coses a la vida i pujar de categoria ens obligaria a prendre’ns-ho d’una altra manera, cosa que no volem fer”, afegeix Turró.

Un dels logos de la samarreta de la UE Siurana.

SAMARRETES AMB COMPROMÍS

L’èxit a Twitter del Siurana va fer que una empresa de Berga els proposés fer una línia de samarretes pròpia, a més de l’oficial de l’equip. García, un dels community managers, que és dissenyador gràfic, les va dissenyar i n’han venut més de tres-centes. “Nosaltres també facturem –diu Turró, en referència a la cançó de Shakira–. La majoria a les comarques de Girona i Barcelona, però sabem que cinc o sis han anat al País Valencià i dues al País Basc. Fa il·lusió saber que fins i tot allà hi tenim alguns seguidors”. La samarreta porta diversos missatges; en un braç, el logo del programa de ràdio La sotana, que els va entrevistar, i en l’altre tota una declaració d’intencions del club: “Estima el Siurana, odia el feixisme”. I a la part del darrere, sota la senyera: “És casa meva, és el meu cor”, en referència a Siurana.

Promoció del programa 'La sotana' a la samarreta de la UE Siurana.

BON HUMOR A PROVA DE TOT

El compromís públic del Siurana polític els ha generat simpaties i també algun disgust. Fa un any, per Nadal, van fer una piulada amb les fotos de tres grans clubs d’Europa i el Siurana; sobre la foto del Bayern Munic hi deia "Bon atac", la del Manchester City "Bones passades", la del Chelsea "Bona defensa" i la del Siurana "Bones festes". I al text de dalt hi deia: "Bones festes i puta Espanya". Poc després de Cap d'Any es van trobar que els havien serrat les porteries, que s’havien emportat els escaires –per fer més difícil la reconstrucció– i que els havien enganxat banderes espanyoles a la base dels pals. “El nostre veritable enemic no juga a 4a Catalana”, diu l'Arnau, un aficionat del Siurana que els segueix sempre. Amb tot, el bon humor sempre per davant. “Quan comença la temporada, tots els equips diuen: «Aquest any sí, aquest any sí», i per a nosaltres és: «Aquest any tampoc»”, se’n fot Turró.

stats