Per a qui encara es pregunti per què el passat cap de setmana a Girona hi havia encara més ciclistes del que és habitual, la resposta és senzilla: se celebrava la 6a edició de The Traka, una de les grans efemèrides mundials de l’especialitat de gràvel. Si el 2019 va néixer amb menys de cent participants, durant el darrer pont de maig hi van participar més de 4.000 ciclistes de 74 nacionalitats diferents. L’esdeveniment està organitzat per una empresa gironina, Klassmark, que ha trobat en el gràvel un filó per créixer. Organitza les Gravel Earth Series, competicions arreu del món d’ultradistància per a tota classe de pistes de grava.
Pedalar de Girona a Torrent en dos dies per recaptar fons per a un projecte engolit per la DANA
El valencià Álvaro Muñoz farà 600 km per ajudar el Col·lectiu Soterranya, al barri del Xenillet, que utilitza les bicicletes com a eina de motor social
GironaHi ha moltes maneres d’anar en bicicleta, i pedalar també pot convertir-se en un motor de canvi. Després d’un cap setmana en què la gran efemèride mundial de bicicleta de gràvel, The Traka, ha estrenat a Girona el gran repte de fer 560 km i gairebé 10.000 metres de desnivell en poc més d’un dia, un jove corrector de novel·les valencià de 28 anys resident a Girona, se’n proposa un de similar aquest cap de setmana però amb una gran dosi solidària. Álvaro Muñoz canviarà durant dos dies la correcció per la seva gran afició, el ciclisme de carretera. El 9 de maig sortirà de Girona i recorrerà 600 km en dos dies fins al seu poble natal, Torrent (País Valencià), per tal de recaptar fons per a una entitat que treballa amb la bicicleta per a joves en risc d’exclusió social i que encara està afectada per les conseqüències de la DANA.
El projecte es diu Sense Rodes i va néixer davant de la situació en què es va trobar el Col·lectiu Soterranya, que treballa al barri del Xenillet de Torrent, després dels estralls de la gota freda que va arrasar el sud de València a finals d’octubre. Es tracta d’una entitat en què la seva feina gira entorn de la bicicleta. Per una banda, promou un transport per a tothom donant bicicletes a qui no té mitjà de transport, però, per l’altra, també forma joves per ser mecànics mitjançant tallers.
Objectiu: 2.000 euros
“Aquest col·lectiu es va veure molt afectat perquè tenen les instal·lacions vora del barranc i quan va haver passat tot, es van adonar que havien donat totes les bicicletes que tenien reservades per a gent en risc d’exclusió social a gent que havia perdut el cotxe”, explica Muñoz. Ara, a través del projecte Sense Rodes i GoFundMe, ja han recaptat uns 1.500 euros i l’objectiu és arribar a uns 2.000 perquè, a més d’adquirir bicicletes, puguin arreglar també les instal·lacions del taller al Xenillet. “Un altre dels projectes que corre perill és la Biblioteca Popular que van impulsar al barri, en què fan tallers de lectura i ajuden els més xicotets amb els deures”, afegeix l’impulsor del projecte Sense Rodes, que detalla que el Xenillet és un dels barris més conflictius de l’Estat.
Previ a la ruta divendres, ja s’han fet alguns entrenaments solidaris per recaptar fons. Muñoz s’ha estat entrenant els darrers dies per fer més de 250 quilòmetres diaris i està content d’anar acompanyat d'amics bona part del projecte: tant la primera part fins a Manresa, després fins a Tarragona i en arribar a les Terres de l’Ebre, on el col·lectiu Ebre Cycle té previst sumar-s’hi amb desenes de persones per fer el repte d’arribar fins a Torrent. Com diu Muñoz: “600 km ens separen, però una única manera d’entendre la vida ens uneix”.