Corea del Sud va donar a Kim Jong-un un USB amb instruccions per a la liberalització econòmica

Després de la seva trobada amb Moon Jae-in, Seül veu el dictador del Nord com un "reformista"

Durant anys Kim Jong-un, el líder de Corea del Nord, ha estat prohibint els USB que els activistes entraven de contraban al país per "enverinar les ments" dels nord-coreans amb influències externes, com la música K-pop sud-coreana.

Però el mes passat, quan es va reunir amb el president de Corea del Sud, Moon Jae-in, el líder nord-coreà va rebre una unitat USB de mans de Moon amb un contingut força diferent. En diverses gràfiques i vídeos, el dispositiu de memòria de Moon definia un "nou mapa econòmic per a la península coreana", incloent-hi nous ferrocarrils i centrals elèctriques per a l'empobrida Corea del Nord, si Kim abandona les seves armes nuclears, segons funcionaris sud-coreans.

Moon va basar la seva aposta en la creença que Kim vol convertir-se en l'equivalent nord-coreà de Deng Xiaoping, el líder xinès que va supervisar la liberalització econòmica de la Xina. Segons aquest punt de vista, Kim pot estar disposat a transformar el seu estat paria canviant el seu arsenal nuclear pels incentius diplomàtics i econòmics que necessita per assolir la prosperitat.

És una premissa que es posarà a prova quan el president dels EUA, Donald Trump, es reuneixi amb Kim d'aquí poques setmanes. Quan Moon es va reunir amb Kim a la frontera entre les dues Corees el 27 d'abril, va lliurar la unitat USB per il·lustrar els beneficis que podria obtenir si desnuclearitza el seu país.

"El desig de Kim Jong-un de desenvolupar l'economia del seu país és tan fort com, i fins i tot més fort, que el seu desig de tenir armes nuclears", diu Lee Jong-seok, exministre d'Unificació de Corea del Sud. "Però ell sap que no pot aconseguir el ràpid creixement econòmic que ha tingut la Xina si no renuncia a les armes nuclears, a causa de les sancions" econòmiques que comporten.

Els escèptics dubten que el règim xenòfob de Kim lliuri el seu arsenal nuclear. Però, des de la cimera entre les dues Corees, molts sud-coreans han començat a veure Kim com un reformador "fiable", segons enquestes recents.

Un nombre creixent d'analistes sud-coreans també han començat a sostenir que Kim vol seguir el model d'altres dictadors militars del sud que es van centrar en la prosperitat econòmica del seu país o que vol repetir l'experiment la Xina per aconseguir el creixement econòmic mantenint el règim de partit únic.

Aquesta teoria era molt més difícil de vendre fa mesos, quan el líder de Corea del Nord, de 34 anys, es representava com un dictador sanguinari. Des que va assumir el poder el 2011, Kim ha executat diversos alts càrrecs, inclòs el seu propi oncle. També ha provat una bomba d'hidrogen i míssils de llarg recorregut, de manera que va arribar a amenaçar que podria colpejar la part continental dels Estats Units amb caps nuclears.

Tanmateix, Kim també ha mostrat ser un reformador, que ha permès les explotacions i fàbriques tenir més autonomia, i ha deixat que s'obrin més mercats a la capital, Pyongyang. Després de conèixer-lo, Moon ha titllat Kim de "pràctic i obert de ment".

"Kim Jong-un està en una cruïlla", diu Cheong Seong-chang, analista sènior de l'Institut Sejong de Seül, la capital de Corea del Sud. "Pot seguir desenvolupant el seu programa d'armes nuclears i afrontar encara més aïllament internacional i la possible ruïna econòmica. O pot utilitzar-lo com una targeta de negociació per guanyar vincles normalitzats i un tractat de pau amb els Estats Units i aixi aconseguir la recuperació econòmica".

Si Kim persegueix el camí de la reforma econòmica, l'energia i el transport són les dues àrees on més necessita ajuda externa. En la seva reunió amb Moon, Kim va admetre la condició "vergonyosa" de les seves carreteres i vies de ferrocarril, van dir funcionaris sud-coreans.

Els trens elèctrics continuen sent el principal mitjà de transport de Corea del Nord, amb un 90% de les mercaderies i un 60% dels passatgers, segons un analista sènior de l'institut de transport finançat per Corea del Sud. Però els seus sistemes ferroviaris són tan decrèpits que el seu tren més ràpid, que va a la frontera xinesa des de Pyongyang, viatja a 28 quilòmetres per hora.

Més continguts de