ITÀLIA
Internacional 28/12/2015

Roma i Milà restringeixen el trànsit per la contaminació

La sequera i l’ús del cotxe per les festes disparen l’alerta

Sandra Buxaderas
3 min
Roma i Milà restringeixen 
 El trànsit per la contaminació

BarcelonaEls habitants de les principals metròpolis italianes han encaixat amb paciència i resignació -i alguns, amb ànim poc col·laborador- l’enduriment de les restriccions de trànsit dictat per les institucions a causa de l’empitjorament de la contaminació de l’aire. El trànsit es va reduir sensiblement ahir a les hores en què les autoritats van prohibir la circulació de cotxes totalment o parcialment, però de manera desigual segons les ciutats. I encara és més difícil avaluar si els ciutadans van seguir la consigna de limitar la calefacció a 18 graus dins de casa, com demanava, per exemple, l’Ajuntament de Roma.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L’empitjorament de la qualitat de l’aire a les principals ciutats aquest Nadal per culpa, entre altres factors, de la persistència de la sequera i l’augment de la mobilitat en cotxe els dies previs a les festes -per l’augment de les compres- ha portat les autoritats a prendre mesures.

A Milà, on és difícil esbrinar on acaba la boira molt habitual d’aquests dies i on comença el núvol de partícules de gasos contaminants, l’alcalde, de centreesquerra, Giuliano Pisapia, ha dictat un bloqueig total del trànsit de les deu del matí fins a les quatre de la tarda, cada dia fins al 30 de desembre. Aquesta ciutat ha superat els límits permesos de partícules en suspensió (PM10) durant 97 dies aquest any. Entre la restricció rodada i el fet que molts milanesos estan de vacances, en bona part de la ciutat hi havia ahir un silenci que la premsa local definia com a “irreal”.

Estan exempts de la mesura els serveis de taxi, els cotxes compartits, els vehicles elèctrics, les ambulàncies i altres serveis bàsics. Els autobusos tenen limitada la velocitat a 30 quilòmetres per hora.

A Roma, una ciutat sense alcalde des de la dimissió d’Ignazio Marino, les autoritats provisionals avui només permetran circular els cotxes que tinguin una matrícula acabada en nombre senar, mentre que els de matrícula acabada en nombre parell no podran circular unes hores al matí i unes a la tarda. Ahir la restricció, en canvi, era per a les matrícules de nombre senar. Els romans estan ja força avesats a aquest sistema, que s’ha aplicat de manera intermitent aquesta tardor i que aquest Nadal s’ha intensificat.

Una novetat és que per incentivar l’ús del transport públic, l’Ajuntament no només ha reforçat metro i autobusos, sinó que també ha dictaminat que cada bitllet individual tingui validesa durant tot el dia.

A Roma i altres ciutats també poden circular sense restriccions els vehicles híbrids (que funcionen parcialment amb l’electricitat generada durant la circulació) i els que tenen un motor que funciona amb combustió de gas metà o gas liquat del petroli (GLP). Itàlia és líder a Europa en la venda d’aquest tipus de cotxes. En els últims quatre anys se n’han triplicat les vendes, i ara ja representen un 7% del parc total d’automòbils.

Reducció de l’esperança de vida

L’expert Francesco Forastiere, que ha dirigit un estudi per al govern italià, explicava ahir al diari La Stampa que la contaminació atmosfèrica redueix en 10 mesos l’esperança de vida dels italians. La contaminació, diu, empitjora les malalties cardiovasculars i respiratòries, i afavoreix els ictus i el càncer de pulmons. Forastiere és molt crític amb la UE, que té una regulació més tova que la que aconsella l’Organització Mundial de la Salut: “És com si els metges prohibissin fumar però la llei digués que, en el fons, fumar 10 cigarretes està bé”.

Els partits de l’oposició Lliga Nord i M5S han criticat el govern i l’alcalde de Milà perquè creuen que no fan prou per protegir la salut dels italians. Però el ministre de Transports del govern de centreesquerra de Matteo Renzi, Graziano Delrio, assegura que als pressupostos de l’any que ve hi ha diverses mesures per reduir les emissions contaminants.

stats