Xina

Bogeria mundial pel ninot Labubu: la cultura pop xinesa s'estén pel món

L'empresa xinesa que els fabrica cotitza a la Borsa de Hong Kong i les seves vendes fora de la Xina han augmentat un 375%

PequínTé ulls grossos, dents amenaçadores i un aspecte entremaliat. És el Labubu, un ninot que ha desfermat un fenomen fan que supera les fronteres xineses. El Labubu ha esdevingut tendència mundial i tot un triomf per a l'empresa xinesa Pop Mart, que el comercialitza. Es pot dir que és un dels primers èxits de la cultura pop i el disseny xinès.

Inscriu-te a la newsletter InternacionalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

I tot gràcies a la seva comercialització innovadora, edició limitada, preu alt i amb el suport de famosos fanàtics a TikTok. No és una joguina: ha esdevingut un objecte de culte i un accessori de moda. Portar-lo penjant de la bossa, la motxilla o al tauler de control del cotxe és sinònim de modernitat.

Cargando
No hay anuncios

A la Xina és molt habitual que nois i noies portin petits peluixos i joguines penjant, com clauers de bosses o fins i tot enganxats a la roba, però, curiosament, l'èxit del Labubu és global. Quan s'ha anunciat el llançament d'un nou ninot s'han pogut veure llargues cues a les botigues de Pop Mart a Tòquio, Nova York, Dubai, Londres o París.

Encara que el seu aspecte pot recordar un Gremlin, en realitat el personatge és una mena d'elf obra del dissenyador Kasing Lung, nascut a Hong Kong. Va ser creat el 2015 per a una sèrie de llibres il·lustrats: The Monsters. El Labubu és un dels personatges, però l'acompanyen d'altres, com el Zimomo, el Mokoko, el Pato, l'Spooky o el Tycoco.

Cargando
No hay anuncios

El 2019 l'aliança amb l'empresa de joguines Pop Mart el va impulsar al mercat. Pop Mart s'ha especialitzat en joguines de col·leccionistes que marquen tendència. La sèrie del Labubu i altres companys, com la Molly, es comercialitza en capses sorpresa. Quan les compres no saps quin color, ninot o customització en pot sortir. L'última col·lecció llançada a l'abril es venia a la Xina a uns 12 euros, però alguns models antics poden superar els 300 €.

Gran part de l'èxit es deu al màrqueting a les xarxes socials. Els vídeos de TikTok o altres plataformes en què influencers o simples consumidors obren compulsivament les capses de Pop Mart per descobrir quin ninot han comprat són virals. Ha contribuït a l'èxit del nino el suport al producte de superestrelles del K-pop, com ara Lisa, de Blackpink, que ha aparegut en vídeos amb el seu Labubu. També Rihanna o Dua Lipa.

Cargando
No hay anuncios

Foment de la ludopatia

Pop Mart fa llançaments limitats dels seus productes i precisament l'escassetat i la incertesa de no saber què hi ha a la capsa són la clau de l'èxit. També de les crítiques. Les xarxes socials xineses denuncien que fomenta la ludopatia, ja que es compren productes compulsivament fins a obtenir el desitjat. La limitació de productes en cada llançament també fa que hagi florit un mercat de revenda i, per descomptat, d'imitacions. Les duanes xineses també reporten un augment de contraban de ninots. Es fan advertiments a la població que no es pot sortir del país amb grans quantitats de ninots, només el que es podria considerar com a obsequis.

Cargando
No hay anuncios

L'èxit d'aquests ninots de disseny està en el valor que els dona el públic. Es parla de “consum emocional”, ja que explica les sensacions que es creen entorn del producte, de la sorpresa al significat que té l'article, i no el valor material.

Pop Mart cotitza a la Borsa de Hong Kong i aposta per la seva expansió internacional. El 2025 les vendes fora de la Xina van augmentar un 375% i van reportar el 40% als ingressos totals, que van assolir els 1.800 milions de dòlars. Una quarta part dels seus 530 punts de venda físics i el 7% de les 2.500 màquines expenedores ja estan ubicats fora de la Xina.

Cargando
No hay anuncios

El Labubu ha esdevingut el monstre més desitjat i la forta demanda ha provocat que l'empresa anunciï que durant uns mesos no estarà a la venda.

En un restaurant d’un centre comercial de Pequín, una parella amb un Labubu de color xocolata es fan fotos mútuament amb el personatge. Van carregats amb una gran bossa de Pop Mart, amb unes sis capses de joguines. A les preguntes d'una estrangera, confirmen entre rialles que el ninot és realment un Labubu i fan broma amb la sort que tenen de posseir-ne un. Segurament els seus amics també els felicitaran i envejaran a les xarxes socials al veure les fotos. No són adolescents, tots dos superen la trentena, però sembla que el Labubu és apte per a totes les edats.

Cargando
No hay anuncios

I realment són afortunats, perquè la resposta habitual a les botigues de Pop Mart és “Méiyǒu lā bù bù” [No hi ha Labubu]. Cal conformar-se amb altres personatges de la sèrie. Tot i això, les vendes segueixen i comprar o regalar un ninot de Pop Mart s'ha convertit en l'última moda a Pequín. Una moda que s’ha estès pel món.