Salut

Setge a la ‘cosmeticorèxia’: les farmàcies de Suècia posen límit d’edat als cosmètics facials

La principal cadena del país prohibeix vendre productes avançats de cura de la pell a menors de 15 anys

2 min
Una jove sueca es maquilla a casa seva, en una imatge d'arxiu

BarcelonaLa cadena de farmàcies sueques Apotek Hjärtat, que té gairebé 400 establiments al país, ha introduït un límit d'edat per vendre productes de cura de la pell arran de l'increment de la demanda entre adolescents cada cop més joves per aquesta mena de cosmètics, un fenomen batejat com a cosmeticorèxia que també va a l'alça a Catalunya. La companyia ha decidit que no vendrà certs tipus de cremes a menors de 15 anys tret que tinguin consentiment dels pares o motius mèdics per comprar-les. En concret, vetarà l’accés a les que incloguin ingredients com els àcids exfoliants AHA i BHA, vitamina A i C i peeling enzimàtic.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

"Ens volem avançar i assumir més responsabilitat per no contribuir a comportaments i ideals poc saludables que han augmentat entre molts joves", ha afirmat l'empresa en un comunicat. Apoteket Hjärtat és la principal cadena de farmàcies del país, amb una quantitat d'establiments similar a la d'Apoteket AB, que fins fa quinze anys tenia el monopoli estatal del sector. Aquesta altra companyia, encara de propietat estatal, també té intenció d'introduir un límit d'edat per vendre aquests cosmètics, segons la cadena de televisió sueca SVT. "A les nostres farmàcies encara tenim poca gent jove que compri aquesta mena de productes, però com que la tendència és clara tenim intenció d'introduir un límit d'edat de 15 anys per als cosmètics facials més avançats com a mesura preventiva", ha indicat. Altres cadenes de farmàcies també ho estudien.

Sobretot influenciades pels vídeos difosos a les xarxes socials, cada vegada nenes més petites s'obsessionen per comprar cosmètics i productes per a la pell. Per exemple, la cadena de cosmètics sueca Lyko ha explicat a SVT que entre un 20% i un 40% dels seus clients són menors de 13 anys i també ha dit que es planteja prendre la mateixa decisió que les farmàcies. "Creiem que és bo que s'obri el debat i que s'estableixin guies", ha dit al diari Aftonbladet el conseller delegat de la companyia, Rickard Lyko, que ha afegit que han demanat una reunió amb la patronal del sector: "Creiem que és important que aquesta mena de decisions es prenguin de manera conjunta".

"Els cosmètics avançats, per exemple per reduir les arrugues, no els necessitin les criatures. I en casos de nens que tenen un problema de la pell, com l'èczema atòpic, alguns productes poden contribuir a empitjorar o reactivar símptomes", explica la farmacèutica en cap d'Apotek Hjärtat, Annika Svedberg. "Per a una criatura, pot ser difícil avaluar tant l'efecte com les possibles conseqüències dels productes avançats per a la cura de la pell. El límit d'edat ens ofereix l'oportunitat de donar consells sobre rutines saludables en funció de les necessitats, no dels ideals, tant als pares com als fills", afegeix.

stats