Microsites 17/09/2021

Aturar l’ampliació del Prat: un deure o un tret al peu?

El debat genera centenars de comentaris de la comunitat de l'ARA

5 min
Un avió s'enlaira al Prat en una imatge d'arxiu.

El debat sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat ha generat centenars de comentaris de la comunitat de l’ARA des de l'acord inicial entre Generalitat i Estat, el 2 d'agost, fins a la confirmació de Pedro Sánchez que el projecte quedava definitivament aparcat, aquest dimecres, coincidint amb la taula de diàleg. Més de mig miler només en l'última setmana, després que la ministra de Transports anunciés l'aturada de l'ampliació.

La majoria de les opinions, així com les més votades, són contràries a l'ampliació, en la línia de l'enquesta de la UB segons la qual un 41% de la població està en contra del projecte i només un 26% a favor. Als comentaris hi ha molts matisos, això sí, sobre les possibles alternatives i sobre quin és realment el problema de fons, i també hi ha lectors que aporten arguments en defensa del projecte.

Els més votats són comentaris que s’hi oposen categòricament, sense entrar en detalls, i comentaris que ho contraposen amb la falta d’inversió a Rodalies:

Juli Schmid Raset: "Aturar això és un deure de salut col·lectiva. Cal tallar el fil. És necessari. És inevitable"

Laia: "Que posin els 1.700 milions a millorar el servei de Rodalies. Ajudaran més gent"

Diversos lectors plantegen opcions alternatives, com l’ús de la pista llarga existent o l’ampliació d’altres aeroports pròxims:

Núria: "Penseu quina és la millor solució tècnica, aquesta cal fer. La pista llarga ja existeix, per tant cal fer-la servir. Per a tota la resta, ampliació absoluta de l'aeroport de Reus, connexió amb TGV directe a Barcelona. Tema resolt"

Eduard R.: "Algun estudi seriós sobre quin seria l'impacte acústic d'utilitzar la pista llarga per a enlairaments i la curta per a aterratges? Afecta els veïns, sí, però quants veïns? I en quin grau? Els veïns als quals les molèsties quedin mitigades amb tancaments adequats (doble vidre) no són excusa"

Mentre que els uns se centren en les opcions per salvar la Ricarda, els altres responen que el problema de fons són les emissions contaminants:

JMNC: "Tan difícil és posar sobre la taula cada una de les alternatives, amb els seus pros i contres i que, com que és un tema de país, la societat s'hi pronunciï? Per què Aena vol imposar sí o sí la solució Ricarda?"

s'Os: "No es tracta només de la Ricarda! És increïble que s'intenti ocultar que aquesta ampliació suposaria augmentar les emissions del sector de l'aviació a Catalunya fins a més del doble, durant dècades!"

També són molts els comentaris crítics amb el model econòmic, i especialment amb la dependència del turisme:

Andreu Z: "London Heathrow ha cancel·lat la tercera pista. Paris CDG també ha cancel·lat l'ampliació. Però aquí el PSC i els constructors ens volen col·locar 50 milions de turistes més. Demani al PSOE que cedeixi la gestió a Catalunya de l'aeroport"

Gae Benedito Prat: "Continuem apostant pel model de turisme i totxo mentre ens carreguem els espais naturals més importants del país, tot en un context d'emergència climàtica i de crisi dels combustibles fòssils. Jugada mestra"

Al marge de les crítiques al projecte, després de l’acord del 2 d’agost hi havia lectors que desconfiaven que la inversió s’arribés a fer:

Felip Vila Font: "Com l'estació de la Sagrera, que fa vint anys que havia d'estar acabada”

josepmaria1: "Que facin un tomb per la Sagrera i el que falta per fer des de l'any 2008, data de licitació de l'estació, segur que supera amb escreix el que oferiran. Primer han de complir amb el que falta"

Després de l’aturada, hi ha hagut crítiques contra l’Estat per una manera d’actuar que el Govern considera un xantatge:

Missandei: "Això és el més semblant a ser una colònia que hi pot haver. Com que no acceptes l'ampliació com la vull fer jo, se suspèn i no es fa res. En lloc de discutir-la abans de presentar-la i mirar d'arribar a consensos. Ara ja tenen l'excusa i el culpable que volien per no fer del Prat un hub internacional"

Ramón Muñoz Jordán: "Trilerisme, se'n diu. Juguen amb els fons europeus per doblegar voluntats i, en cas contrari, carregar les culpes. Un clàssic"

També comentaris subratllant que la retirada coincidís amb la visita a la Ricarda de la vicepresidenta del govern espanyol, de Podem, que s’oposa al projecte:

Observador: "Pedro Sánchez sempre juga a cops d'efecte. La posada en escena de la ministra desvia cap a la Generalitat totes les crítiques dels interessats en el pastís i dels que somiaven un hub jnternacional. Alhora fa carambola i apaga la crisi amb Podem, que començaven a escenificar amb força Ada Colau i la ministra Díaz"

Tauromenio Sl: "Crida l'atenció que l'anunci del govern espanyol es produeixi un dia abans que la vicepresidenta del govern espanyol vagi a la Ricarda amb l'alcaldessa de Barcelona a fer un acte contra l'ampliació. ¿No deu ser l'anunci del govern espanyol una contraprogramació a la seva vicepresidenta? ¿No devia tenir el govern espanyol problemes interns seriosos i ha mirat de traspassar-los a la Generalitat?"

Així com crítiques a l’intent dels ministres catalans d’introduir el tema a la taula de diàleg i apel·lacions als partits catalans perquè no aprovin els pressupostos de l’Estat:

Carlesbg: "L'Iceta és un triler. Ahir deia per TV3 que la taula de diàleg és només política i que la resta de temes han de ser debatuts a part (taula bilateral amb les transferències, dia a dia, etc.), i els pressupostos també per separat, i ara volen barrejar-ho tot?"

Carme Vilalta Ferrer: "I votareu els pressupostos? Perquè encara esperem els milions de Rodalies. Qui es creia els milions de l'aeroport?"

Tot i que són minoria, també hi ha lectors que aporten arguments en defensa del projecte:

desfeta: "No soc expert en el tema. Però sí que tinc clar que Barcelona sense un bon gruix de connexions aèries directes es perdrà moltes inversions i ubicacions d'organismes internacionals, com ja ha passat. Ara el que toca és ser com més respectuosos millor en l'aspecte mediambiental, i deixar de posar bastons a les rodes d'una inversió estratègica”

Joan Gil Sans: "Sense vols intercontinentals no hi ha empreses intercontinentals. Aquestes empreses donen feina al teixit empresarial de petites i mitjanes empreses d'aquí. Les necessitem. El que no necessitem són més vols barats que porten un turisme que ens causa més problemes que beneficis"

Uns altres avisen de les conseqüències negatives que creuen que tindrà l’aturada de l’ampliació:

Xavier Gàsquez: "Continuem fotent-nos trets al peu, i continuem dient que la culpa de tot és Madrid... Quan l'economia catalana basada en fires artesanals i agricultura eco generi nivells d'atur descomunals, la gent encara continuarà aplaudint tota aquesta classe política"

jsm: "Tranquils, no cal ampliar l'aeroport. Quan el Prat estigui a petar en tres anys no ens queixarem de la merda d'aeroport que tindrem, de les cues interminables, ni d'haver de fer escales als hubs europeus per volar a l'Àsia, ni de les inversions perdudes. Farem un somriure pensant en la felicitat dels aneguets de la Ricarda, això és el més important!"

I hi ha qui defensa el projecte de manera més resignada, assumint com el mal menor el dany al medi ambient o la dependència del turisme:

Salvador Boix Iglesias: "Espero que ampliïn l'aeroport del Prat i que no hàgim d'anar a Reus o Girona o Madrid: mediambientalment és molt millor (fer el mínim de quilòmetres amb cotxe o avió com sigui possible). A Catalunya hi ha molts indrets, ara no protegits, de més valor mediambiental que la Ricarda (mireu les vores de rius i rieres de Catalunya sense protegir)"

Salvius: "No en soc gaire fan però, un cop més, el turisme, per moltes pegues que tingui, ha de continuar, no es pot canviar una font d'ingressos capital d'un dia per l'altre"

stats