Economia 15/09/2021

Sánchez aparca de manera definitiva l’ampliació del Prat

Les discrepàncies entre els governs tanquen la porta al pla

3 min
Pedro Sánchez i Pere Aragonès, abans de la seva trobada al Palau de la Generalitat.

BarcelonaEl projecte d’ampliació del Prat va descarrilar ara fa una setmana i calia un notari que en certifiqués la defunció. Aquest paper l'ha assumit aquest dimecres el president del govern espanyol, Pedro Sánchez: “El govern aparca el projecte d'ampliació del Prat", ha afirmat. El subjecte de la seva frase, no cal dir-ho, era l'executiu espanyol. Sánchez, però, ha tornat a insistir que la causa d'aquesta decisió és la mateixa que va fer que dijous passat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, anunciés per sorpresa que l'obra del Prat quedava suspesa: la falta de consens amb la Generalitat, un consens que veu imprescindible. "No hi ha una posició madura a la Generalitat en favor de l'ampliació", ha afegit.

Després de la primera reunió de la taula de negociació, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha ratificat aquesta versió: "Ha sortit durant la conversa i hem constatat la falta de consens entre els dos governs respecte a la proposta d'ampliació que Aena havia fet”. El president català, que ha volgut aclarir que han tractat la qüestió "molt breument", ha confirmat les seves diferències amb la proposta del govern espanyol i Aena: "Segueixo plantejant que qualsevol millora de les infraestructures del nostre país ha de complir tots els requisits de protecció mediambientals i ha de tenir en compte la lluita contra el canvi climàtic“. Aragonès ha insistit també, un cop més, en la seva opinió que "la millor manera de garantir un bon futur per a totes les infraestructures del país, però també per a l'aeroport del Prat, és que això sigui gestionat des de Catalunya”.

Durant l'última setmana, els dos executius s'han intercanviat retrets, en un escenari enverinat pel fet que l'acord a què van arribar el 2 d'agost passat per ampliar l'aeroport va ser un acord verbal. Això impedia comprovar fins a quin punt aquell projecte ja assumia l'afectació de la zona protegida de la Ricarda, cosa que per als republicans del govern català era una línia vermella. En aquests últims dies, el judo argumental entre els dos executius explotava aquesta zona grisa de l'acord verbal: tots dos s'emplaçaven a tornar al 2 d'agost, en una acusació recíproca del fet que havien canviat el seu posicionament sobre l'ampliació, que suposava una inversió de 1.700 milions d'euros per part d'Aena, empresa participada en un 51% per l'Estat.

L'intent fallit de Foment

El pla, que tenia els seus principals valedors, d'una banda, en l'administració vinculada al PSOE i al PSC i, de l'altra, en Junts i, en tercer lloc, en la majoria d'actors econòmics, entre els quals cal destacar sindicats i patronals vinculats al sector turístic, ha tingut en Foment del Treball el seu patrocinador principal des del mes de maig passat. Potser per això en l'última setmana Josep Sánchez Llibre, president de la patronal de les grans empreses catalanes, havia redoblat els esforços per intentar salvar la negociació sobre el Prat. D'una banda, havia intentat incloure el tema en un acte que ja preparava per criticar la posició de l'Ajuntament de Barcelona en matèria econòmica i, de l'altra, va oferir la suspensió d'aquest acte a canvi que se'n parlés a la taula de negociació entre els dos governs, tal com va avançar l'ARA. De fet, existia la possibilitat d'ajornar un any la decisió sobre el pla d'inversions d'Aena, però finalment els dos governs han optat per enterrar la qüestió.

Entre les raons que expliquen aquest final abrupte hi ha raons econòmiques, com la necessitat d'Aena de no ajornar les seves inversions, però també de polítiques: els dos governs entenien que ja han patit un fort desgast en termes d'imatge després de frenar un pla que a l'agost donaven per bo. A més, en el si del govern hi havia més discrepàncies sobre el projecte de les que ja havien aflorat. El Prat, doncs, perd definitivament el tren de l'ampliació en el quinquenni 2022-2026.

stats