Economia 14/04/2023

Un aeroport internacional a Vilafranca: la proposta que va arribar a Foment per 'ampliar' el Prat

La comissió de la patronal catalana sobre el futur de l'aeròdrom va presentar aquesta alternativa d'ampliació, que ja no està damunt la taula

3 min
Vista general de Vilafranca del Penedès

BarcelonaConstruir un aeroport internacional des de zero i fer-ho als voltants de Vilafranca del Penedès. Aquesta és una de les propostes que s'han pogut sentir en els últims mesos durant les trobades de la comissió de Foment del Treball per buscar alternatives per al futur de l'aeroport del Prat. Allargar la pista mar en 500 metres cap a l'espai protegit de la Ricarda, com planteja Aena, no és l'única opció per fer créixer la infraestructura que ha sorgit des de les diferents veus que continuen empenyent per fer possible aquesta ampliació. En les sessions organitzades per la patronal catalana de les grans empreses també s'ha arribat a posar damunt la taula el disseny i l'edificació d'un nou aeroport que concentrés els vols intercontinentals i se situés a la zona de l'Alt Penedès, una comarca amb molts terrenys agrícoles que ara es destinen en gran manera a la vinya, segons confirmen a l'ARA diverses fonts.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Això no obstant, el president de la comissió, Lluís Moreno, assegura que aquesta idea ja va quedar descartada en el primer triatge de propostes pel seu cost elevat i impacte en el territori. Construir una nova infraestructura amb més capacitat per acollir rutes de llarg radi suposaria una inversió econòmica molt més gran que qualsevol de les altres solucions per al Prat discutides fins ara, plantegen veus del sector aeroportuari. A més, també implicaria la necessitat de compensar per les zones que ocupessin les noves instal·lacions i posaria en una situació complicada una indústria tan rellevant a Catalunya com la dels vins i els caves. De tota manera, les mateixes fonts coincideixen que quan es planteja on es podria ubicar un altre gran aeroport català l'entorn de Vilafranca acostuma a ser el blanc de la diana, perquè no hi ha tants enclavaments on es podria encabir un aeròdrom d'aquestes dimensions.

Aquesta proposta podria haver implicat que l'actual aeroport de Barcelona es limités als vols regionals o serveis privats com els jets i els helicòpters. Altres ciutats han optat anteriorment per construir una nova infraestructura en una altra ubicació quan l'antiga ha arribat al seu màxim de capacitat. És el cas de Munic, per exemple, que el 1992 va decidir traslladar el seu aeròdrom internacional, que era molt més a prop de la ciutat, al costat del municipi de Freising, a uns 40 quilòmetres de la capital de Baviera. A les antigues instal·lacions ara hi ha un nou barri residencial, un centre comercial, un parc i un nou centre de convencions.

Dotze propostes a estudi

Moreno insisteix que la proposta de construir un aeroport als voltants de Vilafranca del Penedès està descartada i que és només una de la dotzena de solucions mencionades durant les reunions de la comissió, tres més respecte a les nou amb les quals comptaven al febrer. De moment aquest òrgan no ha parlat públicament d'aquestes opcions per ampliar el Prat, però els diferents plantejaments s'han anat coneixent amb comptagotes. Entre altres idees per fer créixer la infraestructura hi ha la d'allargar la pista mar en 300 o 350 metres sense arribar a ocupar la llacuna de la Ricarda, repartir aquest allargament entre est i oest o operar amb pistes segregades, de manera que l'impacte acústic sobre zones com Gavà Mar seria més gran.

D'altra banda, cal recordar que un grup d'experts encapçalat per l'enginyer naval Joaquim Coello també va presentar formalment la possibilitat de construir una nova pista marítima sobre una plataforma de pilons, una opció que cap de les entitats empresarials involucrades en l'objectiu de ressuscitar l'ampliació del Prat s'ha fet seva de moment.

stats