Les càmeres de Josep Maria Mainat
Diumenge a la nit, a La Sexta, emetien un nou episodi d'Anatomía de..., aquesta vegada centrat en l’intent d’assassinat d’Angela Dobrowolski a Josep Maria Mainat. És, sense cap mena de dubte, el relat més complet i detallat de tot el que va passar aquella nit de juny del 2020. El true crime disposa de les imatges de totes les càmeres de seguretat que el productor de televisió tenia instal·lades a l’interior de casa seva. És una reconstrucció dels fets precisa i molt completa. Veiem els catorze desplaçaments de Dobrowolski entre l’habitació de Mainat i la nevera, després d’uns preparatius sospitosos darrere les portes del frigorífic. També el moment en què la dona surt a rebre l’ambulància quan el seu marit estava en una situació terminal. Anatomía de... treu partit a aquest factor visual insòlit. Hi ha ocasions en què el programa divideix la pantalla en setze enquadraments que reprodueixen diferents instants de la nit, cosa que potencia aquesta idea d’ultravigilància domèstica tan inquietant. És sorprenent la quantitat d’imatges familiars de què disposen. S’inclouen fotografies del rastre d’algunes baralles del matrimoni: un tamboret desguitarrat, les ferides ocasionades pel llançament d’objectes, vidres trencats. Fins i tot hi ha un breu fragment de vídeo on es veu Josep Maria Mainat sopant a casa i, al darrere, el vigilant de seguretat que el protegia mentre el productor havia de conviure amb qui l’havia volgut assassinar. La vida enregistrada. En el programa hi participen els Mossos, l’advocada del productor, la periodista Mayka Navarro i, finalment, el mateix Mainat, que sempre ha mantingut un control del relat televisiu. Ell acaba d’aportar els detalls en primera persona i justifica tot el desplegament d’imatges que de manera constant enregistraven la quotidianitat de la llar. Més enllà de la història sòrdida de la relació i el crim final i tot l’espectacle mediàtic posterior, Anatomía de... fa honor al títol del programa. És una observació de la morfologia dels esdeveniments a nivell humà, sistèmic, conductual i topogràfic. Les abundants imatges de les càmeres faciliten aquest control obsessiu, gairebé microscòpic, de l’entorn domèstic. Malgrat l’intent per normalitzar-ho, és un factor que contribueix a fer més pertorbadora la història.
El cava explota a TV3
Per la seva banda, el 30 minuts d’aquest diumenge posava el focus en el sector del cava i la seva denominació d’origen. Un conflicte molt nostrat que feia emergir les desavinences i la fragmentació dels productors. El reportatge demanava molta atenció per assimilar els matisos dels problemes i les escissions, sobretot per als més neòfits en la matèria. Però era molt revelador quant als mètodes d’elaboració i les aproximacions empresarials i de competència. Sens dubte, aquest 30 minuts ens convida, d'ara endavant, a observar bé l’etiqueta cada vegada que comprem una ampolla d’escumós elaborat a Catalunya. Perquè ha quedat clar que no només es tracta d’una qüestió de paladar, sinó de política.