09/10/2021

El poder invisible de Jeff Bezos

2 min
L'empresari Jeff Bezos en una imatge d'arxiu

Dilluns el 60 minuts del canal 33 va emetre El món segons Amazon, un documental que val molt la pena que recupereu del servei a la carta perquè segurament hi descobrireu circumstàncies que desconeixíeu d’aquest supermercat mundial.

La història comença pel final, a Texas, des d’on es va enlairar el coet que va permetre a Bezos culminar el seu caprici espacial. “¿És prou gran la Terra per satisfer les ambicions de Jeff Bezos?”, es pregunta la veu en off del documental. I a partir d’aquí s’endinsa en les esquerdes d’aquesta botiga que ens ha posat a l’abast tots els productes del món amb un sol clic, que ha aconseguit 300 milions de clients, que envia 14 milions de paquets al dia des de 250 magatzems repartits entre els cinc continents. Però El món segons Amazon no és precisament un publireportatge de l’empresa, sinó que té un punt de vista escrutador de les seves estratègies. El documental analitza l’impacte de l’empresa des del punt de vista econòmic i financer, i des de les seves implicacions culturals i socials; en qüestiona la filosofia laboral i empresarial, i alerta de les afectacions mundials a nivell polític. El retrat d’Amazon és molt complet i, sobretot, revelador.

Els creadors del documental, Adrien Pinon i Thomas Lafarge, viatgen arreu del món per analitzar l’impacte i les conseqüències d’Amazon d’una manera global. Se situa a l’Índia, el país on el gegant empresarial encara no ha guanyat del tot la seva batalla però no defalleix en intentar-ho. I des d’allà demostra la capacitat que té el negoci de Bezos per perdre diners sense fer fallida i mantenint sempre la confiança de Wall Street. “No hi ha cap altra empresa que pugui perdre tants diners com Amazon”, explica Stacy Mitchell, codirectora de l’Institut d’Autonomia Local, que és qui ha estudiat les estratègies econòmiques de Bezos. Curiosament, les dues persones més bel·ligerants amb les implicacions a mitjà i llarg termini d’Amazon són dues dones i ofereixen un testimoni clau. Teresa Mosqueda, regidora de l’Ajuntament de Seattle, exposa les estratègies fiscals d’Amazon i com dinamiten els drets dels treballadors. Les imatges de les tendes de campanya als afores d’aquesta ciutat haurien de ser una advertència per a tots els països dels riscos d’aquest gegant. Bezos intenta substituir els principis més elementals de l’estat del benestar i les polítiques públiques per estratègies populistes a través dels seus fons privats amb resultats dramàtics per a la ciutadania.

El món segons Amazon no és un llistat de les curiositats d’un negoci. És una advertència a la població sobre com estem contribuint a fer créixer ingènuament un gegant que pot acabar devorant-nos. Si sou dels que tot sovint rebeu paquets d’Amazon a la porta de casa, mireu el documental per saber com contribuïu a alimentar la bèstia amb cada clic.

stats