¿Podrà el Capità Enciam convèncer Elon Musk?

La revista Science explica l’experiment que han fet diversos investigadors de la Universitat Johns Hopkins amb un grup d’estudi format per 1.000 persones. Van dividir-les en dos subgrups i, al llarg de la campanya electoral americana del 2024, a la meitat els van fer veure la pàgina “Per a tu” de X sense alterar, mentre que a l’altra meitat hi aplicaven un filtre “amb prou feines detectable” que minvava la presència de notícies polaritzadores. A partir d’aquí, establien una mesura de la crispació política i constataven que la del primer grup pujava dos graus en una escala del zero al cent. I aquí és on entra en escena el Capità Enciam, perquè demostra, un cop més, que els petits canvis són poderosos. Els autors insisteixen que el grup a qui es va alterar el fil de notícies no va detectar que eren diferents de com solien ser. No és que toquessin el violí i se sentís olor de roses en comptes de l’habitual fangar pestilent en què s’ha convertit darrerament X. En canvi, la manera en què es referien als oponents polítics sí que canviava en mesura apreciable. Segons els impulsors de l’estudi, aquest canvi induït per la mínima modificació equival aproximadament a tres anys de polarització, si mirem la temperatura de la crispació general. 

Inscriu-te a la newsletter SèriesTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Avançant-se a la hipotètica resposta que Musk mai no donarà, els autors deien que, efectivament, es detectava una petita davallada en la dada fonamental que governa qualsevol xarxa social: el temps que hi estàs enganxat. Però asseguraven, per contra, que el nombre de “m’agrada” i republicacions era aleshores més gran. És a dir, potser perdien minuts de fer el zombi anar fent lliscar el dit en l’scroll infinit, però el temps d’estada era de més qualitat, cosa que hauria d’interessar els anunciants. Però Musk en realitat no vol els diners. Sap que serà el primer bilionari de la història. X és, sobretot, la seva perversa joguina ideològica.