A Silicon Valley es parla català
La Catosfera reunirà avui i demà diversos catalans que treballen a les grans empreses d'internet
Barcelona.El director de recerca i enginyeria de Netflix, el gerent de grans comptes del sector públic de Microsoft, el cap de disponibilitat de Spotify i el director general de LinkedIn a Espanya tenen, com a mínim, una cosa en comú: tots són catalans. Ells seran alguns dels protagonistes de la sisena edició de la Catosfera, les jornades sobre tecnologia i internet en català que tindran lloc avui i demà a Granollers. "L'any passat vam agafar com a base el tema de la crisi i vam parlar de les oportunitats que presenta internet per sortir-ne -explica a l'ARA el director de la trobada, Joan Camp-. Aquest any seguim en crisi, però volíem afrontar-ho d'una altra manera: en comptes de parlar de les principals empreses d'internet catalanes hem buscat els catalans que treballen a les grans companyies de la internet mundial".
Camp assegura que "la llista era molt llarga" però que en alguns casos s'han trobat amb grans dificultats per part de les empreses, que "posen certes traves a la comunicació". Tot i així, es mostra molt satisfet de la llista de participants a les tres taules rodones de demà al matí. A la primera s'hi asseuran David Poblador, cap de disponibilitat de Spotify, i Xavier Amatriain, director de recerca i enginyeria a Netflix, que parlaran sobre "el futur del vídeo i de l'àudio". "És un tema molt important i ho explicaran dos nois del Vallès Oriental [Poblador és de Mollet i Amatriain de la Garriga] i en català", destaca Camp.
A continuació serà el torn de Francesc Arbiol, director general de LinkedIn a Espanya, i d'Albert Planas, especialista de l'equip de seguretat de Monster, un portal similar a Infojobs que, segons Camp, "és el que talla el bacallà" a escala mundial en l'àmbit de la cerca de feina a través de la xarxa. Finalment, el gerent de grans comptes del sector públic de Microsoft, Ricard Grau, i l'analista de big data de Yahoo! Labs Albert Bifet reflexionaran sobre la possibilitat de treballar en les grans multinacionals d'internet sense moure's de Catalunya. Tots ells, diu Camp, són gent "que no han fet res fora del normal, han estudiat a les universitats d'aquí i ara són allà". Per això considera especialment interessant que expliquin "què ha passat entremig, quin procés han seguit per arribar-hi".
Espai per als projectes catalans
Totes aquestes taules de debat -que seran moderades pel periodista Isaac Salvatierra, subcap de l'edició digital de l'ARA, que és mitjà col·laborador de l'esdeveniment- tindran lloc demà al matí, però la Catosfera s'inaugurarà avui a les 20.00, amb una ponència a càrrec del periodista Jaume Barberà i del director general de la consultoria Roca-Salvatella, Marc Cortés, que parlaran de la gran presència de professionals catalans en les principals empreses de Silicon Valley. Com diu Camps, això denota, d'una banda, que "a Catalunya hi ha talent" i que no tothom que emigra "se'n va a Londres a vendre cafès", i de l'altra que "Europa té un problema" perquè "no hi ha empreses de primera divisió" dedicades al sector tecnològic.
Però la Catosfera també deixarà espai, demà a la tarda, per a les iniciatives més interessants de la xarxa en català. Així, el president d'Amical Wikimedia i el responsable del projecte Dades Obertes de la Generalitat parlaran de la importància de posar el coneixement a l'abast de tothom; i després, l'editor d' Esguard , la primera revista en català per a tauletes, i el gerent de la llibreria online Liberdrac reflexionaran sobre el futur digital del món editorial català.
Clouran la jornada el doctor en periodisme Francesc Canosa i la directora de la Institució de les Lletres Catalanes, Laura Borràs, que parlaran sobre la presència de la cultura catalana a la xarxa.
Un epíleg durant la setmana
La Catosfera, que tindrà lloc al Teatre Auditori de Granollers -l'entrada és gratuïta, però cal inscriure-s'hi-, s'allargarà encara fins dijous amb una sèrie de "píndoles de formació" sobre "temes transversals", com ara la figura del community manager i el màrqueting digital.