12/12/2021

¿TV3 envelleix més que la resta de televisions?

2 min
Una família mirant la televisió

A l'última comissió de control de la Corporació, Vicent Sanchis va admetre que TV3 acusa un envelliment del seu espectador, però va assegurar que ho feia en sintonia amb el que passa a la resta de cadenes de la TDT. Les generacions més joves, en efecte, estan abandonant la televisió generalista per abraçar l'scroll aparentment infinit de les plataformes. Però algunes dades suggereixen que potser sí que TV3 pateix algun factor addicional que provoca un envelliment més accelerat. Vegem-les.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'any 2006 la mitjana de l'espectador de TV3 era de 51 anys. Només la superava La 1, amb 54 anys. I cadenes com Cuatro i La Sexta, que acabaven de néixer, capitalitzaven la seva joventut amb mitjanes de 43 i 45 anys, respectivament. En el que portem del 2021, però, TV3 ja és la cadena generalista amb l'espectador més vell de tots: 62 anys de mitjana. La 1 li va al darrere, amb 61 anys. En aquests tres lustres, però, l'edat a la pública espanyola ha pujat 7 anys, mentre que a TV3 ho ha fet 11. Ara bé, altres televisions també han patit aquest efecte de manera dràstica. El cas més notable és el de La Sexta, que ara té un espectador de 59 anys de mitjana, la qual cosa vol dir que des del 2006 ha pujat 14 anys aquest índex.

Sanchis té raó, per tant, quan diu que l'envelliment és general. Si abans hi havia una diferència de 18 anys entre l'espectador de la cadena més jove i el de la més vella, ara aquesta diferència s'ha reduït a tan sols 8 anys. O, cosa que és el mateix, fos com fos el teu espectador el 2006, el més probable és que ara rondi els 59 anys, tres amunt, tres avall. Ara bé, quan mirem com es distribueix l'audiència de cada cadena per grups d'edat, veiem que el 51,8% dels espectadors de TV3 tenen 65 anys o més. En canvi, només el 29,1% dels de Cuatro superen aquesta franja. I, pel que fa als espectadors de 24 anys o menys, TV3 hi té només el 3,9% de la seva audiència, mentre que a Telecinco –per dir una altra generalista– representen el 6,7% del total. Per tant, el gruix de l'envelliment s'explica per aquest èxode digital que afecta a tothom. Però, al mateix temps, hi ha un envelliment específic i propi de TV3, que se suma a l'efecte general.

Sigui com sigui, les dades aboquen a una conclusió inequívoca: l'esforç per captar l'audiència jove no s'ha de fer als canals tradicionals. Potser aconseguiràs que aquest 3,9% acabi sent un 6,7%, però poca cosa més. El que TV3 necessita són continguts rellevants i una finestra potent. Si només tens els continguts, serà difícil fer-los conèixer, en un entorn sobresaturat d'oferta. Si només tens la finestra, ningú vindrà a mirar-hi a través, si omples el catàleg tan sols amb saldos. I, mentre arriben uns i altres, l'envelliment fa allò que li és constitutiu: progressa.

stats