EL FUTUR DE LA COMUNICACIÓ
Mèdia14/04/2011

Twitter, aliat periodístic o enemic?

Les xarxes socials posen a l'abast dels ciutadans la possibilitat de compartir immediatament notícies. Com afecta això el periodisme és un dels temes que Barcelona debat en el marc de Media140.

àlex Gutiérrez M.

Barcelona."La tecnologia no ha instat les revoltes, però les ha accelerat". Riyaad Minty, cap de xarxes socials d'Al-Jazira, té clar que el periodisme no s'ha de concentrar en els canals, sinó en les persones. Ho va detallar ahir durant una de les sessions de Media140, l'esdeveniment que ahir i avui ha convertit Barcelona en node de reflexió sobre els mitjans i les noves tecnologies.

Inscriu-te a la newsletter Basades en fets realsTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

A la seva taula rodona també hi havia el periodista d'Efe Alfonso Bauluz, que esgrimia una tesi semblant: "La indignació social és una qüestió cíclica en tots els països". I alertava del perill de delegar en Twitter la informació periodística en temps real: "Contrastar la informació de desconeguts és summament complicat". En canvi, Gumersindo Lafuente, responsable de la web El País.es, opina: "El periodisme no pot jugar al negacionisme, perquè sinó desapareixerà. Més val que jugui amb aquestes eines tecnològiques i les regles que imposen".

Cargando
No hay anuncios

Xavier Mas de Xaxàs, de La Vanguardia , va afegir un element al debat: la importància d'Al-Jazira, que ha trencat el monopoli del discurs dels imams a les mesquites. I va confessar que feia servir el Twitter com a bloc de notes en què fixa apunts que després desenvolupa en forma de cròniques. Jordi Pérez Colomé, autor del blog Obamaworld , va recordar que l'altre impacte de Twitter en el periodisme és el fet que les piulades de personatges públics es converteixen en notícia. També va identificar quin era el factor que havia accelerat la revolució en uns països amb uns mitjans altament controlats: "Gràcies a les xarxes socials, molts ciutadans van veure que hi havia molta gent que pensava com ells".

El consultor Mario Tascón, durant una altra sessió d'ahir, assegurava que els mitjans no entenen el canvi profund que suposa internet si creuen que només afecta la fase de distribució de la informació. Cal implicar el lector des del primer moment, segons el seu parer. I va citar Vicente Verdú: "Els periodistes ens pensàvem que la gent volia escoltar, però el que realment volia era parlar".

Cargando
No hay anuncios

Esdeveniment internacional

Media140 és una fundació que organitza aquests esdeveniments en diferents ciutats del món amb la voluntat de crear consciència en el sector sobre la necessitat d'assumir el canvi de mentalitat a què obliga la revolució tecnològica. Orientada en un primer moment a Twitter, ha anat eixamplant el seu ventall temàtic i ara també inclou ponències relacionades amb el periodisme de dades, els gadgets i les aplicacions informàtiques. Les sessions s'estructuren en tres eixos: filosofia, emprenedoria i creació.