08/11/2020

Ensenyar a jugar amb intenció

2 min
Un equip escoltant el seu entrenador

Encara no som capaços d’imaginar totes les conseqüències negatives de la pandèmia, però el coronavirus també ha servit perquè moltes empreses i institucions es posin les piles amb la digitalització dels seus productes i serveis. La difusió del coneixement ha deixat de tenir un horari i una localització exacta i s’ha adaptat a les diferents realitats de tots els possibles receptors. Aquest pensament em ve al cap mentre escolto de manera telemàtica un clínic d’Álvaro Salinas sobre el treball tècnic i la presa de decisions en les primeres etapes de la formació.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

L’entrenador, que defineix la tècnica individual com l’execució d’una habilitat per resoldre una necessitat de manera eficient, trenca tòpics i posa l’accent en un concepte clau, el d’ensenyar a jugar amb intenció. “La clau és tenir clar per què faig el que faig. Cada vegada que un jugador fa una acció ha de tenir una intenció i un objectiu. La tècnica i la presa de decisions han de quedar al servei d’un objectiu. L’entrenador ha d’ajudar als jugadors a fer que ho entenguin i ha de proposar objectius mesurables. Els jugadors són molt diferents i, per tant, no resoldran les situacions de la mateixa manera. No podem, doncs, ensenyar amb un patró estàndard. A diferència de la gimnàstica rítmica, les alçades i les habilitats són diferents, i la clau és que cada jugador es creï la seva pròpia gestualitat”, explica.

Lluny de memoritzar respostes establertes, el tècnic aposta per educar els jugadors joves perquè entenguin el que està passant al seu voltant. “Jugar amb intenció requereix un gran coneixement del joc. L’entrenador ha d’identificar quins són els aspectes que un jugador ha d’interioritzar per tenir èxit i ha de definir els diferents objectius en els diferents moments del joc. Això ajudarà el jugador a entendre què ha de buscar quan es trobi en una situació concreta”, argumenta.

Cansat de veure com els jugadors es perden a l’hora de memoritzar massa respostes tancades, Salinas reenfoca l’aprenentatge i ofereix un full de ruta menys directe, però més eficient. “Més que proposar excessives opcions, a mi m’agrada buscar els elements que són transversals perquè ajudin el jugador a tenir èxit. L’objectiu principal és generar intenció en el jugador. Es tracta de plantar una llavor perquè després vagi madurant al seu ritme. Construir escenaris diversos durant els entrenaments ajuda a reforçar aquests estímuls transferibles”, resumeix.

stats