31/05/2021

Europa i la memòria

3 min
Europa  i la memòria
Carme Colomina: 'Europa i la memòria'

Passat. Alemanya ha reconegut, per primera vegada, la seva “responsabilitat històrica i moral” en el genocidi dels pobles herero i nama durant la seva ocupació colonial del que ara és Namíbia. Divendres, el ministre d’Exteriors, Heiko Maas, anunciava una compensació de 1.100 milions d’euros i un viatge oficial del president alemany per demanar formalment perdó per l’assassinat de desenes de milers de persones en un dels capítols colonials més foscos del segle XX.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La mateixa setmana, Emmanuel Macron entonava un mea culpa a mitges pel genocidi de Ruanda admetent la “responsabilitat aclaparadora” de França en les matances de tutsis del 1994 a mans del règim hutu. Però Macron no va demanar perdó, com ja va fer Bèlgica -l’antiga potència colonial- fa 21 anys, ni va dir el nom del president francès que va executar aquest silenci còmplice, François Mitterrand.

Nostàlgia. “A Europa fins i tot una criatura es doblega sota el pes del passat, com si portés una motxilla massa carregada”, escrivia George Steiner. L’Europa de la memòria és l’Europa del dolor; la de l’assumpció del passat; la que necessita entendre i acceptar el món d’ahir per construir el present. És l’Europa vertebrada a través del territori, la cultura, la història i els moviments de població que, alhora, conviu amb la desmemòria voluntària d’una part important d’aquest continent. Són els qui s’aferren a la nostàlgia per reescriure el present. Els qui creuen que “la memòria històrica és una amenaça per a la pau” (com diu el llibre publicat pel grup dels Conservadors i Reformistes al Parlament Europeu, on hi ha Vox) i, en canvi, branden les arrels cristianes d’Europa com la gran línia definitòria del que és i ha de ser la UE.

“La història d’Europa no és només la història efectiva, sinó la manera com els europeus s’expliquen a ells mateixos qui són i qui volen ser”, assegura Daniel Gamper. Europa és la capacitat d’inventar-se, però també d’autoenganyar-se.

Present. La idea d’Europa està marcada per la seva relació amb l’altre : amb la resta d’un món que continua imaginant eurocèntric; i amb tots els altres que hi ha dins d’una UE que, encara que asseguri estar “unida en la diversitat”, malda per arribar a construir un sentiment d’identitat col·lectiva. Les societats europees sempre han estat fragmentades; fetes d’anades i vingudes.

Però el fracàs d’aquest mea culpa incomplet del passat és la incapacitat d’entendre el present. Disculpar-se ara pel que va passar fa dues dècades a Ruanda o fa més d’un segle a Namíbia però girar l’esquena a la responsabilitat de la UE en les morts al Mediterrani és una assumpció parcial de la responsabilitat històrica.

Quan els esforços europeus es destinen a fortificar fronteres i externalitzar la seva responsabilitat davant els conflictes i els moviments poblacionals d’avui, la UE exerceix un altre tipus de violència. Un altre sotmetiment. De la invasió a la contenció. És una altra manera d’esborrar els drets dels qui, des d’altres continents, truquen a la porta d’Europa. Boaventura de Sousa parla de “descolonitzar el saber” i “reinventar el poder”. Demanar perdó sense desaprendre la idea d’un món de línies divisòries, d’unes potències i uns models que es perpetuen, és un gest incomplet.

Carme Colomina és periodista.

stats