Sixena i torna Espanya

El conflicte atàvic Espanya-Catalunya consisteix en el fet que a Catalunya se li atribueix una identitat espanyola d’intensitat variable, que decideix Espanya en funció dels seus interessos i el seu humor polític de cada moment històric, amb els quals regula èpoques de més drets i etapes de més obligacions, sempre des de la més estricta vigilància que Catalunya no surti de mare.

Inscriu-te a la newsletter PensemLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La reclamació de les pintures de Sixena s’emmarca en un moment d’ofensiva nacionalista, la de la majoria absoluta d’Aznar del 2000, en què es donen per acabats el dol i la penitència de la dreta espanyola hereva de la dictadura franquista i comença la fase de desacomplexament nacionalista disfressada de constitucionalisme, en què es demostra que és possible guanyar les eleccions a Espanya perdent-les a Catalunya. És l’època en què es renova l’aliança entre la dreta espanyola i l’episcopat espanyol, que aconsegueix retocar els límits del bisbat de Lleida per fer-los coincidir amb els de la província, i això dona més força a la reclamació que fa tornar objectes de les parròquies de la Franja exhibides al Museu Diocesà de Lleida i les pintures de la sala capitular de Sixena, salvades a dures penes per la Generalitat el 1936 i conservades al MNAC.

Cargando
No hay anuncios

Tots aquests episodis són molt anteriors al Procés, a l’1 d’Octubre i a les presons i els exilis. La raó és clara: no hi fa res, que Catalunya se’n vagi o torni (expressió que presenta la dinàmica històrica com si Catalunya fos el fill pròdig que torna a casa del pare després d’una època turbulenta), perquè la que sempre torna és Espanya.