23/09/2016

Les superilles desertes

En temps de debats urbanístics com el de les superilles és útil fer un breu passeig per Venècia, una ciutat que en l’últim segle i mig ha aconseguit en bona mesura preservar la dimensió humana del seu espai públic. I és que, des de la construcció el 1846 del pont ferroviari que la uneix a la terra ferma, els apòstols de la modernització han volgut convertir Venècia en una ciutat normal, àgil per al transport de persones i mercaderies, amb les seves Grans Vies i Diagonals (com el canal Piccolo, complementari del Gran, que el feixisme va aconseguir construir només a mitges), amb dàrsenes, metros sublacunars i molts altres projectes. Tanmateix, gràcies a un esforç notable de combat ideològic i de pressió popular, la ciutat aquàtica ha preservat la seva personalitat de Venezia minore, i avui, la Venècia irregular, força lliure del trànsit invasiu i plena de racons, de places no rectangulars i de petites glopades d’espai inesperat, segueix enriquint l’experiència quotidiana i la interacció social dels habitants; i la malla de canals, de molls i de carrers expulsa la velocitat i omple de substància els recorreguts de cada dia. “Quina qualitat de l’espai!”, diuen que va exclamar Le Corbusier en arribar a Venècia. I en efecte, des dels anys 30, molts arquitectes han entès aquesta irregularitat, aquesta complexitat, com una qualitat subtil, difusa, que formava part fonamental de la identitat de la ciutat, i han mirat de preservar-la, tant en construccions del centre com en urbanitzacions modernes de la Giudecca o de Burano.

Cargando
No hay anuncios

En la mesura que les superilles també puguin garantir als barcelonins una experiència urbana enriquida, són un projecte prioritari, encara que hagi de passar primer per una fase d’assaig i error. Ara bé, la qualitat de l’entorn urbà de Venècia, que tants debats públics ha costat mantenir i defensar, no ha impedit que la ciutat perdés bona part de la seva personalitat i la meitat de la població en quaranta anys. Els principals culpables, ja ho sabem, han estat el turisme (l’impacte del qual fins i tot agreuja la magnitud de les marees), la bombolla de preus immobiliaris i la conversió de molts habitatges en segones residències en mans de rics.

A Barcelona, on el nombre de visitants i la inversió estrangera en habitatges estan en màxims històrics, la conclusió sembla clara. Les superilles són una iniciativa desitjable que pot convertir-se en una filigrana urbanística, però el veritable llegat de Colau es dirimeix en una altra lluita, la que l’enfronta a les dinàmiques que ja han anat buidant de venecians Venècia i que estan expulsant els londinencs de Londres. La pregunta més rellevant, doncs, és fins a quin punt l’Ajuntament, o fins i tot la Generalitat o l’Estat, tenen la capacitat legal de controlar la invasió de turistes i de capital estranger que va drenant de vida la ciutat, i que fa que l’espai urbà, aquí i en altres llocs del món, després de ser pensat amb tota la subtilesa de què som capaços, es mori de soledat, abandonat pels veïns i, al mateix temps, tristament superpoblat.