31/12/2019

1/1: L'anunci

Diuen els publicitaris que el més important per fer un bon anunci és tenir un bon client. Un bon client és el que té un bon producte, perquè una campanya que hagi de dir mentides sobre el producte, cantant excel·lències que no té, acabarà fent fallida. Però un bon client és també el que sap què vol. I sap, per tant, quin problema vol solucionar amb la campanya, fa un encàrrec precís. Fa anys es deia que el primer anunci de l’any, després de les campanades, era el més car de la televisió. L’any passat, a la televisió pública espanyola, era el de la Marca Espanya. Aquest any també. Se suposa, doncs. que creuen en la seva eficàcia. Però eficàcia per a què? És un bon client, la Marca Espanya? Té un bon producte? Saben per què volen fer l’anunci? Si es tractés de portar turistes seria senzill. Però si del que es tracta és de millorar la percepció de la marca Espanya, l’anunci ho té complicat. Hi ha moltes queixes sobre el producte. ¿I volen dir que el problema és la imatge d’Espanya que en tenen els espanyols? ¿O més aviat és la imatge d’Espanya que van tenint cada vegada més els que no en són (i, per tant, haurien de fer l’anunci a les televisions de fora)? Un repte difícil. Tant, que és evident que amb l’anunci de l’any passat no se’n van sortir.