El Consell de Garanties considera que la reforma de la llei de la presidència vulnera l'Estatut i la Constitució

JxCat pretén investir Puigdemont a distància per aquesta via

La investidura a distància de Carles Puigdemont no es pot regular a través de la reforma de la llei de la presidència. Aquesta és la conclusió a què han arribat per unanimitat els consellers del Consell de Garanties Estatutàries (CGE), que consideren que la via plantejada per Junts per Catalunya incompleix, no només el reglament del Parlament, sinó també l'Estatut i la Constitució. A més, també conclouen que una reforma d'aquestes característiques no es podria fer mai per lectura única per la seva complexitat.

Canviar els supòsits de la investidura –per preveure la via no presencial– només és possible a partir d'una reforma del reglament del Parlament, afirma el CGE en el dictamen que s'ha registrat al Parlament aquest dijous a la tarda. I, per reformar el reglament, els lletrats de la cambra van deixar clar que calia que, abans, s'investís un president i que, en cap cas, es podia fer per lectura única.

JxCat havia fiat la investidura de Puigdemont a la llei de la presidència i aquesta mateixa setmana el vicepresident primer de la cambra, Josep Costa, assegurava que no era necessari reformar el reglament per incloure nous supòsits d'investidura. Una posició antagònica a la que defensa el Consell de Garanties.

El dictamen no és vinculant i ara el Parlament obrirà un període d'esmenes que conclourà dimecres que ve. Els partits unionistes, que reclamen que es retiri la llei, probablement acabaran presentant esmenes de supressió de la reforma, segons fonts parlamentàries consultades per l'ARA. JxCat ha de decidir si tira endavant la llei de la presidència, que va presentar en solitari i de la qual ERC ha recelat en tot moment portes endins.

No a la lectura única

"La regulació del procediment parlamentari per a l’elecció del president de la Generalitat no és una qüestió de naturalesa menor, accessòria, excèntrica o perifèrica, que permeti interpretar que pot ser tramitada pel mecanisme de lectura única", descriu el dictamen.

La reforma, només a través del Reglament

El CGE reconeix que l'Estatut no regula explícitament la investidura, però tant els articles 58 com 67.2 "contenen una remissió implícita al Reglament del Parlament per a la regulació dels aspectes d'aquest procediment". El principi "d'autonomia parlamentària", recollit en l'article 58 de l'Estatut impedeix, segons el que s'explica en el dictamen, reformar els aspectes que regulen la investidura a través de la llei de la presidència, ja que "és una matèria reservada al Reglament del Parlament".

Per unanimitat, els consellers subratllen que la normativa actual només preveu una investidura presencial i insisteixen que, per reformar-la, només es pot optar per una reforma reglamentària. "El procediment només pot ser regulat per la cambra mateixa i més encara si considerem que aquesta regulació forma part del nucli essencial de la funció representativa atribuïda als diputats (article 29 de l’estatut i 23 de la constitució)", conclouen.

Les reunions habituals no poden traslladar-se fora de Barcelona

Això no significa, però, que sigui imaginable ni constitucionalment ni estatutàriament admissible que les sessions a distància del Govern desplacin el règim general de les sessions presencials en la seu permanent d’aquest, la ciutat de Barcelona.

Més continguts de