HORITZÓ ELECTORAL
Política 21/08/2015

La CUP aspira a créixer el 27-S erigint-se com a garantia de ruptura nacional i social

El partit esquiva la pugna de Junts pel Sí i Catalunya Sí que es Pot, i reclama debatre sobre el programa

Roger Tugas
3 min
UNA CAMPANYA MÉS ENLLÀ DEL CAP DE LLISTA 
 La CUP s’ha proposat el repte de preparar una campanya coral, amb una presència plural als actes i als mitjans més enllà d’Antonio Baños. La paritat de gènere i la representació dels Països Catalans són altres reptes sobre la taula.

BarcelonaUna coalició clarament independentista però més tova en el programa social o una coalició clarament d’esquerres però més tova en la reivindicació sobiranista? La CUP, una formació independentista i anticapitalista, rebutja decantar-se per Junts pel Sí o Catalunya Sí que es Pot abans del 27-S. I, davant el risc de quedar desdibuixada per una campanya polaritzada per aquestes formacions, fiarà el seu creixement a presentar-se com a garantia que, pacti amb qui pacti, serà per aplicar un programa de ruptura en els eixos nacional, social i democràtic. “A Artur Mas no el podem investir president perquè no podem avalar les seves polítiques ni el 28-S”, va afirmar dimarts el cap de files de la formació, Antonio Baños, però l’endemà va precisar que estaven disposats a negociar sense “apriorismes” el suport a un govern de concentració que trenqui amb l’Estat i aprovi un pla d’emergència social.

Aquest és el discurs que pretén mantenir la CUP fins a la nit electoral. Sap que si Junts pel Sí no obté majoria absoluta, serà decisiva. Les enquestes pronostiquen que creixerà -i els resultats de les municipals també ho apunten- i, si Mas no supera els 68 diputats, és l’única formació independentista que podria donar suport al procés. La llista que encapçala Baños, però, rebutja centrar el debat electoral en el seu vot a la investidura i vol aparcar el debat fins després del 27-S. Fins llavors, el missatge és clar: el vot a la CUP no servirà només per garantir la independència, sinó també per forçar un gir en les polítiques socials i econòmiques. “Els interessats que es debati sobre si Mas serà president o no són Junts pel Sí i Catalunya Sí que es Pot”, assenyala Xavier Generó, membre del secretariat nacional de la CUP, que descarta centrar la campanya en “presidents autonòmics”, i aposta per “la ruptura amb l’Estat i l’emergència social”.

Inici de la campanya el dia 1

D’aquesta manera, el lema de campanya de la formació de l’esquerra independentista serà “Governem-nos” -de fet, ja l’està utilitzant a les xarxes socials-, però anirà acompanyat de tres conceptes més, segons explica Laura Rafecas, també del secretariat nacional: “independència”, “procés constituent” i “per la ruptura”. Les comissions de treball de la CUP tot just estan ultimant els detalls de la campanya, que començarà l’1 de setembre -tot i que formalment no podran demanar el vot fins al dia 11- i que preveu un gran acte d’inici, un de central i un de tancament, a banda d’activitats més territorials i informals, així com un acte obert per elaborar el programa de manera participativa.

Les últimes enquestes presagiaven un notable creixement a la CUP, fins i tot per sobre dels 10 diputats, però eren anteriors a la confecció de Junts pel Sí. Com afecta aquesta llista a l’encapçalada Baños? L’oferta electoral de la coalició independentista seduirà vot sobiranista que es decantava per la CUP o, per contra, aquesta podrà atreure un perfil d’elector d’ERC més d’esquerres? Laura Rafecas hi treu ferro i afirma que no fan campanya “per anar a buscar vots, sinó per generar consciència”. Un dels elements que tindran en compte, de fet, serà un clàssic del corpus de la CUP, la defensa dels Països Catalans. No només els reivindicaran, sinó que hi faran actes de campanya -fora de Catalunya- i n’inclouran candidats a les llistes -de la Catalunya Nord i la Franja de Ponent, per exemple-. Un dels reptes que es proposen també és donar més protagonisme al conjunt de la llista, i no només a Baños, així com als tres diputats de l’última legislatura per igual.

Una formació sense complexos

Precisament, la tasca dels tres parlamentaris permet a la CUP encarar la campanya sense complexos. “Els diputats han tingut un pes més gran del que els pertocaria, ja no hi ha por de batre’s amb grans formacions”, afirma Xavier Generó, que avisa que la candidatura aspira a “marcar tot aquell que pugui aturar aquest procés, sigui qui sigui”. Nega, per tant, que la CUP vulgui limitar-se a frenar fuites de vot independentista cap a Catalunya Sí que es Pot, una coalició que, a més, defensa que “no es pot comptar al bloc del no”, ja que la situa a favor del dret a decidir i el procés constituent. El debat de les aliances, doncs, a partir del 28-S.

Un votant jove i molt interessat en la política

L’últim baròmetre del CEO dibuixa un perfil de votant de la CUP jove -un 43% seria menor de 35 anys, molt per sobre que qualsevol altre partit-, molt interessat en política -s’hi declaren interessats un 73,7% dels electors- i escorat a l’esquerra -en una escala del 0 al 10, d’esquerra a dreta, se situa de mitjana en el 2,23, més que cap altre electorat- i l’independentisme -un 93% votaria a un referèndum-. El seu votant prioritza les propostes socials a les nacionals a l’hora de decidir a qui dóna suport i, tot i que podria créixer a costa d’ERC i ICV, patiria fuites també cap a Podem.

stats