Governabilitat a l'Estat

Junts anuncia un acord amb el govern espanyol perquè les grans empreses atenguin en català a l'Estat

La formació dels de Carles Puigdemont ha registrat unes esmenes a la futura llei d'atenció a la clientela

La poraveu de Junts al Congrés dels Diputats, Míriam Nogueras, en una imatge d'arxiu.
ARA
16/09/2025
2 min

MADRIDJunts per Catalunya ha anunciat un acord amb el govern espanyol perquè les grans empreses atenguin en català a tot l'Estat. En un comunicat de premsa difós aquest dimarts a la tarda, els de Carles Puigdemont asseguren que han arribat a un acord que "permet assegurar el dret dels ciutadans a ser atesos en català per les empreses". En concret, aquest acord es materialitzarà a través d'unes esmenes a la futura llei d'atenció a la clientela, que ara tot just s'està tramitant al Congrés dels Diputats i que ha estat pilotada pel ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, sota la batuta de Pablo Bustinduy (Sumar). De fet, les esmenes acordades s'hauran de ratificar pròximament en ponència. Aquest dimarts estava previst que se celebrés, però es va desconvocar i ara encara cal fixar una nova data per començar a debatre les esmenes. Fonts del ministeri consultades per l’ARA confirmen que s’“oferirà als territoris amb llengües cooficials la possibilitat de reclamar en aquestes llengües a les grans empreses”, tot i que afegeixen que la proposta està encara en tramitació.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Entre les modificacions que Junts ha pactat amb el govern espanyol destaquen la formació obligatòria en català per als treballadors dels serveis d’atenció a la clientela, "per tal que puguin atendre els clients en aquesta llengua i ho facin amb garanties". També l’obligació de respondre amb la llengua oficial en la qual s’hagi adreçat el client a l’empresa, de manera que si una persona s'adreça en català, la companyia li haurà de contestar en català. I que les comunicacions escrites i verbals de l’empresa amb el client també s'adaptin a la llengua triada per aquest a l'iniciar el contacte. Això vol dir que si es comença la comunicació en català, s'ha de poder continuar en aquesta llengua.

Segons expliquen des de Junts, l'acord amb el govern espanyol afecta aquelles empreses que es veuen afectades per la futura llei: és a dir, les companyies amb més de 250 treballadors, les que facturen més de 50 milions d’euros anuals o les que presten serveis bàsics d’interès general, com ara llum, aigua o gas, però també les entitats financeres o aquelles companyies que es dediquen al servei ferroviari. Totes elles, asseguren des de Junts, hauran d'atendre en català els usuaris que ho demanin a tot l’Estat.

"[Amb aquest acord] s’ha aconseguit introduir canvis substancials en el projecte de llei d’atenció a la clientela, una norma estatal amb gran abast que regula els serveis d’atenció al client de les grans empreses i operadors de serveis bàsics d’interès general", recalquen des de Junts. L'acord arriba en un moment en què les relacions entre Junts i el govern espanyol tornen a estar a la corda fluixa, sobretot amb el soci minoritari, Sumar, després del rebuig dels juntaires a la reducció de jornada laboral.

stats