Política 02/12/2021

L'Agència d'Intel·ligència Europea nega l'existència d'un informe sobre els suposats contactes russos amb el Procés

Es desvincula de la informació que va publicar el 'New York Times' sobre Alay i Boye

2 min
Josep Lluís Alay, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaEl 3 de setembre d'aquest any el New York Times feia un reportatge sobre els presumptes vincles del Procés amb Rússia. Citava com a fonts, entre d'altres, informes de la Guàrdia Civil –de la causa del jutjat d'instrucció número 1 de Barcelona que dirigeix Joaquín Aguirre– i també informes "d'intel·ligència europeus". Doncs bé, segons contesta l'Agència d'Intel·ligència Europea en una resposta parlamentària a Junts, aquest organisme no és darrere de l'informe que cita el diari nord-americà. "El Centre d'Intel·ligència i Situació de la Unió Europea (EU INTCEN) no és l'autor de l'informe d'intel·ligència que menciona l'article del New York Times", diu textualment aquest òrgan, i afegeix que desconeix l'autoria de l'informe en qüestió.

"Fa tres mesos el New York Times va publicar un article sobre la suposada connexió russa amb Catalunya fent el joc a les fantasies espanyoles. Avui la Comissió Europea els desmenteix tot negant l'existència de cap informe d'intel·ligència europeu sobre el cas", ha reivindicat el cap de l'Oficina de l'expresident Carles Puigdemont, Josep Lluís Alay, a Twitter, fent pública la resposta parlamentària de la Comissió.

La qüestió anava dirigida directament a l'Alt Representant de la Unió Europea i vicepresident de la Comissió, l'exministre socialista Josep Borrell, que descriu les funcions d'aquest organisme d'intel·ligència europea –bàsicament detectar possibles amenaces o debilitats del club comunitari– i constata que no s'ha elaborat cap informe sobre els suposats vincles del Procés amb Rússia citat pel New York Times.

La informació del diari nord-americà, desmentida per l'entorn de Puigdemont així que es va publicar, apuntava directament a Alay i a l'advocat de l'expresident, Gonzalo Boye, i assegurava que s'havien aliat amb Rússia pel Procés. Feia referència, en concret, a una sèrie de viatges d'Alay a Rússia el 2019 i el 2020 i a una sèrie de trobades amb personatges vinculats al Kremlin i als serveis secrets russos. Les fonts que citaven eren informes d'intel·ligència europea i de la Guàrdia Civil, que investiga Alay, ja que va ser detingut l'octubre de l'any passat en el marc de l'operació Volhov, una macrocausa que va des de la relació amb Rússia a requalificacions urbanístiques a Catalunya.

Quan es va publicar l'article, l'oficina de l'expresident va assegurar en un comunicat que les "filtracions aparegudes estaven descontextualitzades" i plenes de "falsedats, incongruències i intoxicacions". Segons Puigdemont, la font de l'article –tot i que el diari citava informes d'intel·ligència europeus– era només la investigació de la Guàrdia Civil, que vol "desprestigiar" l'independentisme i presentar-lo a Europa com un "element desestabilitzador".

Ara, després de la resposta de la Comissió Europea, l'entorn de Puigdemont considera confirmada la seva tesi. "De jutges, policies i polítics espanyols o de periodistes àvids de relats sense contrastar, m’ho podia esperar tot. El que em resulta més sorprenent i vergonyós és que alguns polítics i periodistes catalans donessin per bo el relat fabricat per les clavegueres de l’Estat", ha conclòs Alay aquest divendres després de la informació facilitada per les institucions europees.

stats