DRET A DECIDIR
Política 18/07/2014

Objectiu: fer pujar al carro del sí-sí mig milió d’indecisos

La macrocampanya ‘Ara és l’hora’ de l’ANC i Òmnium, que inclou la V, busca assegurar el triomf el 9-N

Marc Colomer
4 min
V 11 setembre

BarcelonaMentre la discussió política seguia ahir girant entorn del contingut de la trobada Mas-Rajoy, la societat civil tornava a posar-se al davant en el procés polític català. Superada la reivindicació del dret a decidir, que a aquestes altures donen per descomptat, Òmnium i l’ANC presentaven la macrocampanya Ara és l’hora, que articularà tota la mobilització sobiranista fins al 9-N.“L’objectiu ja no és votar, sinó que ara ja hem de fer un pas més per garantir que, quan votem, guanyarem”, defensava el coordinador de la campanya, Oriol Soler, durant la presentació ahir al Museu del Disseny a la plaça de les Glòries de Barcelona. El sobiranisme civil posava tota la carn a la graella per garantir una doble victòria el 9-N: la de l’exercici del dret a decidir que culmini dècades de mobilització creixent, i la de la independència política.

“Ara és l’hora. Units per un país nou” és l’eslògan amb nom i cognoms del que vindria a ser l’equivalent català de la campanya per la independència escocesa que promou la plataforma Yes Scotland amb la vista posada en el referèndum del 18 de setembre. La campanya la van presentar ahir conjuntament les presidentes d’Òmnium i l’ANC, Muriel Casals i Carme Forcadell, respectivament. “Volem guanyar amb les eines de la democràcia”, clamava Forcadell.

Per fer-ho, els promotors es proposen reclutar ni més ni menys que 100.000 voluntaris disposats a cedir part del seu temps o capacitats en l’impuls de la campanya que ha de canalitzar tota l’efervescència de l’independentisme civil. D’entrada, per coordinar-se i convèncer un a un i cara a cara fins a una quarta part dels 2 milions de votants que calculen que hi ha entre dubtosos, abstencionistes i partidaris del vot afirmatiu en la primera part de la pregunta del 9-N -“Vol que Catalunya esdevingui un Estat?”- però del no a la segona -“En cas afirmatiu, vol que aquest estat sigui independent?”-. Es tracta de mig milió de nous independentistes que poden decantar la balança cap a un resultat clar i incontestable a favor de la independència política.

‘Look’ de campanya americà

Ara és l’hora vol reforçar així la majoria social partidària de la independència. I ho vol fer a partir del contacte directe, de tu a tu, que evocarà alguns elements de les campanyes digitals de “contacte constant amb els votants” que van caracteritzar els processos electorals que van conduir Barack Obama i Dilma Rousseff a la presidència dels Estats Units i el Brasil. No és anecdòtica en aquest sentit la incorporació en la campanya de l’empresa Blue State Digital, la consultoria que va liderar les campanyes digitals d’Obama i Rousseff, però també la dels unionistes britànics Better Together. L’empresa s’ha integrat al grup d’assessors internacionals de què s’han envoltat els promotors d’ Ara és l’hora, que han confiat la direcció estratègica al professor de la Universitat de Lleida Jordi Segarra.

Però com s’incorporen en dos mesos 500.000 nous votants en el bloc dels independentistes? “Hem de connectar directament amb cadascun d’ells per poder-hi parlar de manera clara i personal”, explicava ahir Soler, que considerava clau en aquest període la configuració d’aquesta xarxa per esvair dubtes i pors que encara puguin planar sobre el projecte polític.

La campanya es finançarà exclusivament a través de donacions privades, cosa que explica la crida dels impulsors a participar en el que han definit com la campanya de “ fundraising més important que s’ha fet mai al país”. “Sense recursos no podrem competir amb un adversari [l’Estat] que té tots els recursos imaginables”, alertava Soler.

La campanya durà a terme fins a un miler d’actes pel territori des d’avui mateix i fins al 9 de novembre, l’autèntica data destacada d’aquest any, a criteri de les presidentes de l’ANC i Òmnium. Però tindrà una parada imprescindible en el camí: la que han batejat com la Via Catalana 2014, la V gegant amb vèrtex a la plaça de les Glòries de Barcelona i que s’allargarà per la Gran Via fins a la plaça Sarah Bernhardt (a l’edifici de la Campana) i, per la Diagonal, fins a la plaça Pius XII, on hi ha l’Hotel Princesa Sofia.

Mobilització clau per al 9-N

Un total de gairebé 12 quilòmetres -més de cinc quilòmetres i mig per cadascuna de les artèries- que els promotors volen omplir de gent en el que esperen que sigui la “mobilització més important de la història de Catalunya” i que, segons afirmava el dirigent de l’ANC Ignasi Termes, ha d’esdevenir la “garantia que el 9 de novembre votarem i guanyarem”. L’ANC i Òmnium han habilitat a la web Araeslhora.cat un espai per inscriure’s a la mobilització de l’Onze de Setembre. Volen garantir així un repartiment equilibrat dels manifestants al llarg del recorregut, evitant els col·lapses d’última hora, i intentar dibuixar una senyera gegant amb samarretes grogues i vermelles que es podran adquirir en el mateix moment de la inscripció.

A partir del 12 de setembre, l’endemà de la commemoració dels 300 anys de la caiguda de Barcelona a mans de les tropes borbòniques de Felip V, començarà la segona fase, la campanya electoral pròpiament dita del 9 de novembre.

ICV vol que Mas vagi més enllà de la consulta amb Rajoy

El coordinador nacional d’Iniciativa, Joan Herrera, va demanar ahir al president de la Generalitat, Artur Mas, que en la reunió que mantindran aviat amb Mariano Rajoy a la Moncloa abordi més assumptes a part de la consulta. Entre aquests assumptes, segons va explicar Herrera en roda de premsa, hi ha l’atur i els desnonaments. “He perdut més temps parlant de la trucada que amb la trucada”, va ironitzar sobre el contacte telefònic mantingut dimecres amb Mas per abordar la reunió amb Rajoy. Mentrestant, el secretari d’organització de CDC, Josep Rull, va considerar “insensata” l’actitud de Rajoy, que consisteix a no voler dialogar sobre la consulta del 9-N. “Les urnes són la solució”, va indicar Rull. La presidenta del PP a Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho, va aprofitar una visita a Salou per indicar al president que no es pot reunir amb Rajoy per tractar un assumpte que, segons ella, és “il·legal”.

stats