Renfe acomiada un dels treballadors acusats de sabotatge
Els sindicats acusen a Puente de mentir i asseguren que no hi ha hagut cap cessament
BarcelonaEl ministre de Transports, Óscar Puente, ha assegurat aquest dimecres al Congrés l'acomiadament, per part de Renfe, d'un dels dos treballadors acusats de "boicotejar" la sortida de trens de Rodalies durant les jornades de vaga del mes passat. El segon empleat que l'operadora també estava investigant per sabotatge ha quedat, de moment, expedientat. "Veurem en què queda l'expedient, si és que fem recopilació de proves suficients", ha assegurat Puente en la rèplica de la seva compareixença al Congrés, en la qual ha reivindicat que no els "tremolarà el pols" per castigar aquestes accions.
El passat 2 d'abril, Renfe ja va apartar aquests dos treballadors del Centre de Gestió de Rodalies, per haver donat presumptament "indicacions incorrectes" als maquinistes que van provocar que una quarantena de trens no sortissin de l'estació de l'Hospitalet de Llobregat.
El març va ser un mes negre a la xarxa de Rodalies: en 18 de 31 dies es van registrar incidents que van paralitzar el servei de diverses línies, des de la caiguda d'una catenària que va provocar que desenes de viatgers caminessin a peu per les vies de Bellvitge fins al trencament d'un cable que va deixar aturada la R3 durant tres hores. En total es van registrar més d'una setantena de problemes. Davant les constants avaries, Esquerra i Bildu van sol·licitar la compareixença urgent del ministre de Transports, Óscar Puente, que s'ha produït aquest dimecres al Congrés –els abertzales van prestar els seus vots als republicans perquè en tinguessin suficients–. Però, lluny de fer autocrítica, el ministre socialista ha tret pit de la inversió "rècord" de l'Estat a Rodalies i els seus 1.000 trens per remeiar el "dèficit històric" a la xarxa catalana: Transports hi va executar 607 milions en inversions l'any 2024, un 50% de la inversió total del ministeri a Catalunya, i aspira a arribar als 6.300 milions fins al 2030. Amb les dades dels primers mesos del 2025 a la mà, preveu mantenir o fins i tot superar aquest ritme inversor.
Però, a la pregunta de quantes de les incidències es deuen a la "deixadesa o falta d'inversió" del govern de Pedro Sánchez, Puente hi ha contestat amb el seu estil desacomplexat: "Absolutament cap". Tota l'oposició (incloent-hi Sumar) se li ha tirat a sobre per no donar una resposta clara a quan i de quina manera l'Estat actuarà per garantir un servei que funcioni i escudar-se en les obres per justificar algunes alternacions del servei (per exemple, després de la inauguració del túnel de Berà o en la desconnexió a l'estació de Sants). "Entre els mesos de gener i març, només hi ha hagut 12 dies de servei normal", s'ha queixat la diputada d'ERC Inés Granollers, que ha exigit millores urgents al servei. Des de Junts, Isidre Gavín ha reclamat a Puente fer públiques les dades d'execució territorialitzades per acreditar que s'està invertint més.
Març, un mes "difícilment superable"
Puente ha iniciat la seva compareixença repassant una per una les incidències que han deixat sense serveis els usuaris dels trens en l'últim mes de març, "un mes d'incidències difícilment superable". Tanmateix, ha evitat assumir-ne responsabilitats argumentant que no totes s'han degut al mal estat de les infraestructures, sinó també a atropellaments, conflictes amb personal en vaga i avaries derivades de les obres.
En aquest sentit, Puente ha fet especial èmfasi en el vandalisme, un problema "que no és responsabilitat del prestador del servei" i de què ha demanat parlar més als partits independentistes que es queixen de falta d'inversió. De tots els llançaments de pedres contra els trens a tot l'Estat, un 60% són a Catalunya. "És un fenomen pràcticament català, no es tiren pedres contra trens en altres llocs d'Espanya", ha apuntat Puente. A més, un de cada cinc usos fraudulents de l'alarma dels grafiters per pintar els trens es produeix a Catalunya, com també una de cada cinc col·locacions d'objectes a la via per obstaculitzar-la. "Ens demanen empatia i la tenim, però comencin a empatitzar amb aquest problema i condemnin aquests actes", ha demanat a ERC i Junts.
Avaria durant la compareixença
Tot i així, Puente ha negat que el caos ferroviari s'estigui agreujant i ha assenyalat que, la segona quinzena de març, les incidències es van reduir en un 10% respecte a la primera. "Estan disminuint les incidències i es redueix el retard acumulat", ha afegit. Mentre es produïa la compareixença de Puente, una nova avaria ha deixat sense circulació les línies R1, R2, R2 Nord, R3, R4 i R7. L'aturada ha durat uns quinze minuts fins que tècnics d'Adif han pogut reparar la incidència.
Fidels a la seva estratègia per desgastar el govern espanyol, el PP i Vox s'ho han fet venir bé per refregar-li a Puente els últims escàndols del cas Ábalos. El diputat del PP Nacho Martín Blanco ha retret al socialista no haver fet públics els resultats de "l'auditoria fantasma" per aclarir responsabilitats en la trama de compravenda de material sanitari, mentre que la diputada de Vox Carina Mejías ha posat el dit a la llaga amb la intermediació de José Luis Ábalos perquè les seves amants treballessin en empreses públiques (com va reconèixer una d'elles, la Jéssica): "Com poden funcionar els trens si teníem ministres dedicats a col·locar les amigues?", ha dit.
Rebuig dels sindicats
Alferro i el Sindicat Ferroviari han carregat contra les declaracions de Puente, que consideren "irresponsables, lesives i profundament perilloses". Asseguren que són "totalment falses", que no consta cap acomiadament notificat de cap treballador i que el procediment disciplinari es troba encara en fase d'instrucció. "És una condemna anticipada i una vulneració del dret fonamental a la presumpció d'innocència", han afirmat en un comunicat conjunt els dos sindicats. Per això, han reclamat una rectificació immediata del govern espanyol, així com acabar amb les "hostilitats institucionals" i la dimissió dels responsables de la direcció de Renfe i de Rodalies. Els acusen d'haver contribuït directament a generar caos operatiu durant les jornades de vaga.